Sökning: "motorik koncentrationsförmåga"
Visar resultat 11 - 15 av 22 uppsatser innehållade orden motorik koncentrationsförmåga.
11. Elevers fysiska aktivitet : - ett rörelseprojekt i skolan
Magister-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Den här studiens syfte har varit att undersöka lärares uppfattningar om den fysiska aktivitetens betydelse för skolarbetet. Som metod användes intervju i både undersökandet av ett befintligt rörelseprojekt och lärarnas uppfattningar. En deltagande observation utfördes också för att kunna observera fysisk aktivitet i ett klassrum. LÄS MER
12. Motorisk screening av barn i förskoleklass : En intervjustudie om pedagogers upplevelser och uppfattningar
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet; Institutionen för barn- och ungdomsvetenskapSammanfattning : Sedan en tid tillbaka har en kommun i Stockholmsområdet infört motorisk screening för samtliga barn i förskoleklass. Syftet med föreliggande studie var att undersöka tio pedagogers uppfattningar och upplevelser av denna screening. Utifrån ett fenomenologiskt perspektiv genomfördes kvalitativa intervjuer som sedan analyserades. LÄS MER
13. MTI - En metod för att främja koncentrationsförmågan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Vad är MTI? Hur påverkar motoriska rörelser koncentrationsförmågan hos barn?”Sitter du nu och dagdrömmer igen? Spring inte omkring! Sitt still och lyssna på vad jag säger.” Detta fenomen kan tyckas vara ett normalt beteende för barn i klassrummet. LÄS MER
14. MTI - En metod för att främja koncentrationsförmågan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Vad är MTI? Hur påverkar motoriska rörelser koncentrationsförmågan hos barn?”Sitter du nu och dagdrömmer igen? Spring inte omkring! Sitt still och lyssna på vad jag säger.” Detta fenomen kan tyckas vara ett normalt beteende för barn i klassrummet. LÄS MER
15. Den motoriska träningens betydelse för koncentrationsförmågan : med fokus på lärandesituationen i skolan
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur skolor som arbetar med medveten motorisk träning bedriver denna verksamhet. Vidare ville vi undersöka hur pedagoger beskriver och motiverar sambandet mellan motorik och koncentrationsförmåga samt hur medveten motorisk träning påverkar elevernas lärandesituation i skolan. LÄS MER