Sökning: "motorik och rörelse"

Visar resultat 1 - 5 av 151 uppsatser innehållade orden motorik och rörelse.

  1. 1. Rörelse, en del av det livslånga lärandet : .

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Johanna Sköldbäck; Sofia Andersson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; förskollärares synsätt; lek; motorik; rörelse;

    Sammanfattning : Barn spenderar en stor del av sina första år på förskolan och möjligheten att utveckla och upptäcka sin kropp genom rörelse är tydligt formulerat i förskolans styrdokument. Syftet är hur förskolan som läroinstans möjliggör och stimulerar barns medfödda behov av rörelse. LÄS MER

  2. 2. Fysisk aktivitet på fritidshemmet : En kvalitativ intervjustudie om hur fritidshemslärare förhåller sig till arbetet med fysiska aktiviteter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Hugo Hanser; Linus Lennholm; [2023]
    Nyckelord :Leisure teachers; Physical activity; Approach; Enable; KASAM; Fritidshemslärare; Fysisk aktivitet; Förhållningssätt; Möjliggörande; KASAM;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att öka förståelsen och kunskapen om hur fritidshemslärare förhåller sig till att arbeta med fysisk aktivitet på fritidshemmet. Frågeställningarna som fokuseras är: Vilket förhållningssätt har fritidshemslärarna angående arbetet med fysiska aktiviteter? Vad är syftet med fysisk aktivitet på fritidshemmet enligt fritidshemslärarna? Hur möjliggörs fysiska aktiviteter i de olika fritidshemsverksamheterna? I denna kvalitativa studie genomförs semistrukturerade intervjuer med hjälp av en intervjuguide tillsammans med sex fritidshemslärare. LÄS MER

  3. 3. En kvalitativ studie av kunskapsområdet dans inom ämnet idrott och hälsa : en komparativ studie mellan två kontexter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Max Löfgren; Sara Ericsson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte Syftet är att undersöka lärares arbetssätt när det gäller dansundervisning i högstadiet. Denna studie kommer ta en komparativ ansats och jämföra lärare i Sverige och Australien. För att uppnå studiens syfte har följande frågeställningar formulerats. LÄS MER

  4. 4. Det pedagogiska arbetet med barns fysiska aktivitet i förskolan : En kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ida Andersson; [2023]
    Nyckelord :fysisk aktivitet; motorik; rörelse; koordination; förskola;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om det pedagogiska arbetet med barns fysiska aktivitet i förskolan. Studien baseras på kvalitativa intervjuer med öppna frågor där jag intervjuat förskollärare från olika förskolor kring deras arbetssätt och förhållande till fysisk aktivitet. LÄS MER

  5. 5. Pedagogers förhållningssätt gällande dans : En intervjustudie om hur dans uppfattas av pedagoger i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Rebecca Thidé; [2023]
    Nyckelord :örskola; dans; undervisning; dansundervisning; rörelse; didaktik;

    Sammanfattning : I läroplanen för förskolan står det att barnen ska få möjlighet att kommunicera genom exempelvis dans (Skolverket, 2018, s. 9). Syftet med studien är att bidra till kunskap om pedagogernas uppfattning om dansundervisningen i förskolan. Ett annat syfte är också att uppmärksamma olika sätt att använda dans i undervisning i förskolan. LÄS MER