Sökning: "motorisk färdighet"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden motorisk färdighet.

  1. 1. Inverkan av uppmärksamhetsfokus på utförandet av knäböj på vippbräda : med jämförelse mellan personer med främre korsbandsrekonstruktion och personer utan knäskada

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för fysioterapi

    Författare :Jesper Kallin; Oscar Kallings; [2023]
    Nyckelord :External focus; internal focus; balance; movement smoothness; knee joint; kinematic; Externt fokus; internt fokus; balans; rörelseflyt; knäled; kinematik;

    Sammanfattning : Bakgrund: Uppmärksamhetsfokus på omgivningen/externt fokus har återkommande visat förbättra motorisk färdighet, inlärning och prestation under flertalet olika motoriska uppgifter i jämförelse med fokus på egna kroppen/internt fokus. Instruktioner som uppmuntrar till internt fokus är mer förekommande vid rehabiliteringen av skador som ruptur av främre korsbandet, däremot har externt fokus visats påverka kinematiska variabler som kan minska risken för återskada. LÄS MER

  2. 2. Fysisk träning som intervention för ökad motorisk färdighet och motorisk kontroll hos personer med ADHD : En litteraturöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Antonia Engstedt; Marcus Wester; [2022]
    Nyckelord :Attention deficit disorder with hyperactivity; Attention deficit hyperactivity disorder; Motorisk förmåga; Postural kontroll;

    Sammanfattning : Bakgrund: Fysioterapeutiska interventioner som exempelvis fysisk aktivitet har positiv effekt på flertalet symptom hos personer med ADHD. Dessa personer har även påvisad nedsatt motorisk kontroll och motorisk färdighet jämfört med neurotypiska personer. LÄS MER

  3. 3. Elevers motivation till lärande och utvecklande av förmågan ”allsidiga rörelser inom olika fysiska sammanhang”

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Erik Klockar; [2017]
    Nyckelord :Barns och ungdomars vanor i förändring; Deci Ryan; Dynamiska Systemteorin; Elevers motivation till ämnet idrott och hälsa; Elevernas vilja till ämnet idrott och hälsa; Freerunning; Fysisk aktivitet bland ungdomar; Förståelse för fysisk aktivitet och hälsa; Grey’s motivational theory; Intrinsic and extrinsic motivation; Kommentarsmaterial idrott och hälsa; Komplexa rörelser; Koordinationsträning; Lärande; Motivational theory; Motorisk färdighet; Motivation – hälsa; Nycklar till kunskap; Parkour; Problembaserat lärande; Self-Determination Theory; Sociokulturellt lärande; Upplevelser av idrott och hälsa bland dagens ungdomar; Ämnet idrott och hälsas historia; Ämnet idrott och hälsas framväxt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka möjligheterna till att öka elevernas motivation till att lära sig obekanta rörelser. Den praktiska undervisningen har varit inspirerad av Parkour och planeringen av den intervention som genomfördes har skett med inspiration av diverse teorier om lärande. LÄS MER

  4. 4. Physical and psychosocial effects related to sleep inchildren with neurodevelopmental disorders : A study of the relationship between motor proficiency, sleep efficiency and possible influencing factors

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Frida Williamsson; [2017]
    Nyckelord :Low motor proficiency; Sleep disturbances; Neurodevelopmental disorders; Developmental Coordination Disorder; Autism Spectrum Disorder; Attention- Deficit Hyperactivity Disorder; Self-efficacy; Physical activity; Mental health; Children; Utvecklingsneurologiska störningar; Fysisk aktivitet; Sömneffektivitet; Barn;

    Sammanfattning : The purpose of the study was to examine the relationship between sleep patterns, motor proficiency and commonly co-occurring neurodevelopmental disorders in children, attitude to physical activity, mental health, and age. The study also looked at differences in sleep efficiency, as well as, perceived adequacy in physical activity between typically developing children and children with low motor proficiency. LÄS MER

  5. 5. Effekten av seriell och blockindelad övning vid inlärning av rudiment för trumspel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Erik Rosengren; [2016]
    Nyckelord :practice; rudiment; motor learning; motor skill; music; contextual interference; random; blocked; serial; drums; skill; acquisition; övning; rudiment; motorisk inlärning; motorik; musik; kontextuell interferens; random; blocked; serial; trummor; färdighet; ackvisition;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat att hög contextual interference försämrar den omedelbara prestationen vid ackvisitionen av en färdighet, men främjar inlärning jämfört med låg contextual interference. Resultaten från tillämpad forskning är dock mångtydig och det råder oklarhet i när och i vilka sammanhang effekten uppstår. LÄS MER