Avancerad sökning

Visar resultat 16 - 20 av 161 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 16. Fysioterapeutens roll inom elevhälsan: Upplevelser av att påverka rörelsebeteende hos barn i skolför ålder.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Fysioterapi

    Författare :Johanna Lock; Wilma Widlund Hedman; [2022]
    Nyckelord :physical therapy; school-based physiotherapist; school-based health care; behaviour change strategies; physical activity;

    Sammanfattning : Bakgrund: Fysisk aktivitet har ett flertal goda hälsoeffekter samt positiv inverkan på, kognition, prestation i skolan och motorisk utveckling. I dagens Sverige rör sig barn och ungdomar allt mindre och få uppnår rekommendationerna för fysisk aktivitetsnivå. LÄS MER

  2. 17. Vant eller ovant, mer eller mindre : En studie om motorik inom slagverk och trummor på kulturskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Jonatan Carlsson; [2022]
    Nyckelord :motorik; koordination; slagverk; trummor; kulturskola; inlärning;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka vad slagverkspedagoger på kulturskolan anser vara faktorer som påverkar elevernas motoriska inlärning och utveckling, hos deras elever i framför allt yngre åldrar. Frågeställningarna söker svar på vad som påverkar motoriken, huruvida det går att tidsmässigt planera när olika motoriska framsteg bör ske samt om och eventuellt vilka verktyg lärarna har för motorisk utveckling hos sina elever. LÄS MER

  3. 18. Rörelse och fysisk aktivitet : En studie om pedagogers förhållningssätt och kunskap om rörelse och fysisk aktivitet

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Emelie Pegenius; Anna Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; rörelse; förskola; pedagogers förhållningssätt; läroplan; fysisk miljö;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka möjligheter och utmaningar som förskollärare upplever i att erbjuda och stimulera barn till fysisk aktivitet på förskolan. Syftet var vidare att jämföra likheter och skillnader mellan förskolor med uttalad och outtalad rörelseinriktning. LÄS MER

  4. 19. Barns motoriska utveckling i utomhusundervisning : En kvalitativ studie utifrån förskollärares syn på barns motoriska utveckling i utomhusundervisning

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Denice Kovacs; Catarina Mårtensson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien .r att bidra med kunskap om hur f.rskoll.rare upplever motorisk utveckling i utomhusundervisning, hur f. LÄS MER

  5. 20. Ojämlik tillgång till motorisk bedömning för barn med cerebral pares.

    Master-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för fysioterapi

    Författare :Linnéa Hekne; [2021]
    Nyckelord :Equal care; early detection and diagnosis; early interventions; motor development; developmental surveillance; evidence-based assessment; delayed rehabilitation; Jämlik vård; tidig identifiering och diagnossättning; tidiga interventioner; motorisk utveckling; evidensbaserade bedömningsinstrument; försenad rehabilitering;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Introduktion: Tidig upptäckt av cerebral pares (CP) möjliggör tidig behandling, när hjärnans plasticitet är bäst, vilket optimerar barnets utveckling. I Sverige erbjuds alla barn motoriska utvecklingsuppföljningar inom barnhälsovården (BHV). LÄS MER