Sökning: "motoriskt lärande"
Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden motoriskt lärande.
1. Lekens betydelse för barns lärande och utveckling : Hur leken kan främja barns lärande och utveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : The role and meaning of play for children’s learning and development has been clear in preschool teacher’s education. The purpose of this study is to contribute knowledge on the experience of preschool teachers on how play can promote children’s learning and development. LÄS MER
2. Barns motoriska utveckling i förskolan : En studie om förskollärares arbete i utomhusmiljöer och vid riskfylld lek
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Barns motoriska utveckling är en viktig del av arbetet i förskolan. I Läroplan för förskolan, Lpfö 18 (Skolverket 2018, s. 9) står det att förskolans uppdrag är att utmana och främja barns motoriska utveckling och lärande i varierande miljöer. LÄS MER
3. “Det hänger mycket på oss” : En fenomenografisk intervjustudie som visar på variationer om förskollärares uppfattningar om fysisk aktivitet och rörelse i relation till förskolans miljö och pedagogiska uppdrag.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Syftet med denna undersökning är att söka variationer i förskollärares uppfattningar om vilka förutsättningar som finns i förskolans olika miljöer för att främja barns fysiska aktivitet och rörelseglädje samt om sitt uppdrag i relation till förskolans läroplan. Forskningsfrågorna vi utgår från är: Hur uppfattar förskollärare att de kan skapa möjligheter för barnen till fysisk aktivitet och rörelse utifrån förskolans miljö och material? och Hur uppfattar förskollärare det pedagogiska uppdraget att möjliggöra för barn att uppleva rörelseglädje, vara fysiskt aktiva och utvecklas motoriskt? För att nå förskollärares uppfattningar utgår vi från en fenomenografisk forskningsansats där vi genomfört intervjuer med förskollärare från förskolor med olika förutsättningar i miljön. LÄS MER
4. ”Nä men de bråkar inte, de leker!” : En kvalitativ studie om pedagogers syn och förhållningssätt till barns bråklekar i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Bråklek är en lek som väcker känslor och funderingar, inte minst hos pedagoger i förskolan. Detta har vi själva fått uppleva under våra verksamma år i förskolan och vi har uppmärksammat att många pedagoger känner sig osäkra när det kommer till hanteringen av bråklekar. LÄS MER
5. Digitala skrivverktyg i undervisningen : En litteraturstudie om lärplattan som pedagogiskt verktyg för elever med dyslexi eller ADHD i svenskundervisningen i årskurs F-3
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Studien berör området digitala verktyg i skolväsendet med särskilt fokus på skrivverktyget lärplatta och hur det kan användas i undervisningen för att stödja elever som är i behov av särskilt stöd med inriktning på elever med dyslexi eller ADHD. Detta är ett relevant område att studera eftersom vi lever i ett digitaliserat samhälle där elever i årskurs F-3 möter digitala verktyg i skolan och i hemmet, vilket vidare beskrivs i inledningen. LÄS MER