Sökning: "motoriskt lärandet"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden motoriskt lärandet.

  1. 1. Vad hände på förskolorna under pandemin? : En induktiv studie om pedagogers uppfattningar kring barns utevistelse på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Elenore Danielsson; Maria Eriksson; [2020]
    Nyckelord :förskola; pandemi; pedagogers uppfattning; undervisning; utevistelse; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att det är viktigt för barnen i förskolan att vistas ute i en naturlig miljö för sin utveckling både motoriskt och kognitivt. I forskningen framkommer det att pedagoger i förskolan haren förståelse för utevistelsens betydelse för barnens utveckling och lärande, både på gården och utanför staketet. LÄS MER

  2. 2. Motorik : Förskollärarnas roll i den planerade aktiviteten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Nämnden för utbildningsvetenskap

    Författare :Paula Lindahl; Josefine Larsson; [2014]
    Nyckelord :Motorik; pedagog; planerad aktivitet och samling;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att skapa en större förståelse för hur förskollärarna, i förskolan, väljer aktiviteter som fokuserar på barns motoriska utveckling. Rubrikens namn översatt till engelska blir: Motor skills- Preschool teacher`s role in planned activity. LÄS MER

  3. 3. En musikstudents övande : En läroprocess i två cykler

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Erik Ekeberg; [2014]
    Nyckelord :transformation cycle; mimesis; design theory; listening; exercise; physical learning; clarinet; transformationscykel; mimesis; designteori; lyssnande; övning; motoriskt lärandet; klarinett;

    Sammanfattning : I detta självständiga arbete utforskas och beskrivs utifrån ett designteoretiskt perspektiv, en instuderingsprocess av Rhapsodie för soloklarinett skriven av Giacomo Miluccio. Studien baseras på självobservationer som pågått under ca 6 månader och insamlad data utgörs av loggboksskrivande och videoinspelningar. LÄS MER

  4. 4. En föränderlig miljö för motoriskt lärande – en kvalitativ studie av inomhusmiljöns utformning i förskolan

    C-uppsats,

    Författare :Linda Nyman; Ann-Louise Nilsson; [2010]
    Nyckelord :Förskola; inomhusmiljö; motorisk utveckling; barn;

    Sammanfattning : MetodVi har genomfört 14 barnintervjuer och 5 pedagogintervjuer på två förskolor i två kommuner i Västsverige.Genom observationer på de här förskolorna har vi sett verksamheten på nära håll och tagit del av hur rummen påförskolorna är utformade samt vad barnen sysselsätter sig med. LÄS MER