Sökning: "mottagandet av nyanlända elever"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden mottagandet av nyanlända elever.

  1. 1. Inkludering av nyanlända elever i svensk skola : en kvalitativ studie med fokus på lärarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jonas Hammarström; Jakob Ilboga Östberg; [2021]
    Nyckelord :inkludering; integrerning; exkludering; segregering; nyanlända elever; förberedelseklass;

    Sammanfattning : Hur mottagandet och undervisningen av nyanlända elever i skolan bör ske har länge varit ett omdebatterat ämne. Undervisning genom förberedelseklasser och direktplacering i ordinarie klass är två modeller för hur undervisningen av nyanlända elever brukar ske i de svenska grundskolorna. LÄS MER

  2. 2. Nyanlända elever i skolan: Mottagande och inkludering : En studie om hur lärare inkluderar nyanlända elever i samhällskunskapsämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Rayan Khalil; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur lärare mottar och inkluderar elever i svenska skolor och samhällskunskapsämnen. Vidare kommer vi titta på hur lärarna förbereder, tar emot och utformar undervisningen utifrån nyanlända elevers behov. LÄS MER

  3. 3. Integration för nyanlända i den svenska skolan : En kvalitativ studie om skolans bemötande av nyanlända samt elevers upplevelser kring integration

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Ilyas Moumni; Mahad Muse; [2021]
    Nyckelord :Integrering; Inkludering; exkludering; Nyanländ; Nyanlända elever; Identitet;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien är att undersöka hur en skola arbetar med integrering för nyanlända samt hur eleverna själva upplever att de blir integrerade i skolan. Studien utgår från följande frågeställningar: ●  Hur arbetar skolan med integrering för nyanlända? ●  Hur upplever nyanlända integreringen i skolan? Metod Denna studie har en hermeneutisk forskningsinriktning då den syftar till att ge en ökad förståelse kring nyanlända elevers upplevelser i det svenska skolsystemet. LÄS MER

  4. 4. Mottagande av nyanlända elever i skolan -Fyra mellanstadielärares perspektiv på bemötande av nyanlända elever i skolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Hanna Andersson; [2020]
    Nyckelord :Nyanlända elever; bemötande; mottagande; lärarperspektiv;

    Sammanfattning : Under senaste åren har Sverige mottagit en stor ökning av migranter. Några av migranterna är nyanlända barn. Barn som har rätt till utbildning. Vid skolplacering av nyanlända möts skolorna av utmaningar, där lärares kunskaper är avgörande för att nyanlända ska lyckas i skolan. LÄS MER

  5. 5. Välkommen till den svenska grundskolan : En studie om specialpedagogens arbete kring organiserandet av nyanlända elever i den svenska grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Anna Westin; Pernilla Gafvelin; [2020]
    Nyckelord :hinder och möjligheter; inkludering; mottagande av nyanlända elever; språkfrämjande arbetssätt; undervisning för nyanlända elever;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att skapa ny kunskap om vad som händer när nyanlända elever börjar i den svenska grundskolan. Mer specifikt identifierar, undersöker och analyserar vi hinder och möjligheter på skol-, grupp- och individnivå i det specialpedagogiska arbetet med nyanlända elever. LÄS MER