Sökning: "mottagaranpassning"
Visar resultat 6 - 10 av 52 uppsatser innehållade ordet mottagaranpassning.
6. Den komplexa domen. En genreanalys av brottmålsdomar från en hovrätt
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Denna undersökning är en analys av genren brottmålsdomar från en hovrätt. Syftet med en dom är att den dels ska presentera hur domstolen dömt, dels motivera varför domstolen dömt just så. Domen ska kunna förstås av de som berörs av målet och samtidigt vara juridiskt korrekt, vilket skapar en komplex skrivsituation. LÄS MER
7. Development of audience design in adolescents' reference production
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för lingvistikSammanfattning : Compared to adults, children are less effective at designing their utterances to suit the informational needs of their audience. This listener-catering behaviour, known as audience design, has been hypothesized to rely on domain general cognitive mechanisms, such as working memory and cognitive flexibility. LÄS MER
8. Upplevelser av texter. En receptionsstudie av fem texter om mensvärk
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : I ett samhälle där skrivande får mer och mer utrymme är det viktigt att undersöka hur mottagaren uppfattar och tolkar texter. I den här undersökningen studeras upplevelser av texter. Materialet består av fem texter om mensvärk från olika avsändare som analyseras utifrån röst, läsbarhet och modelläsare. LÄS MER
9. Klart klarare med klarspråk? : En textanalytisk jämförelse av Om kriget kommer och Om krisen eller kriget kommer
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/SvenskaSammanfattning : Denna uppsats syfte är att undersöka hur broschyrerna Om kriget kommer (1961) och Om krisen eller kriget kommer (2018) skiljer sig åt språkligt och vad som tyder på att Om krisen eller kriget kommer (2018) är skriven med klarspråk. Ambitionen är att se vilka språkliga förändringar som skett i broschyren, om det finns det skillnader i hur avsändaren och mottagaren framställs och hur texterna anpassas till den breda mottagargruppen. LÄS MER
10. Sprida kunskap eller rädsla? - En kritisk diskursanalys med fokus på mottagartilltal och avsändarnärvaro i AIDS-delegationens massdistribuerade hushållsbroschyr våren 1987
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteoriSammanfattning : Uppsatsen behandlar en av de största informationskampanjerna som någonsin genomförts i Sverige. Ankomsten av hiv och aids i Sverige i mitten av 1980-talet skapade ett upptrissat medieklimat där sjukdomen beskrevs som en farsot som kunde drabba oss alla. LÄS MER