Sökning: "movie tourism"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden movie tourism.

  1. 1. A CINEMATIC VILLAGE FOR A CHANGING LANDSCAPE - AN ALPINE ROMANTIC STORY

    Master-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Diana Sacco; [2022]
    Nyckelord :Alps; Aosta Valley; Oyace; Artificial lake; Climate change; Fiction; Cinematic; Novel; Narrative; Village; Staging; Performative; Future landscapes; awareness; Movie; wilderness; artefice; constructed;

    Sammanfattning : Climate change has already had noticeable effects on the environment. Glaciers are retreating, ice on lakes and rivers is melting earlier, plant and animal species have relocated, and trees are blooming sooner. LÄS MER

  2. 2. Crazy Rich Asians: dramakomedi eller reklamkanal? : En kvalitativ studie om svenska studenters tolkningar av Singapores nationsvarumärke genom film.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Anna Olsson; Julia Bryngelsson; [2020]
    Nyckelord :Crazy Rich Asians; film; Singapore; nation brand; brand image; encoding and decoding theory; Crazy Rich Asians; film; Singapore; nationsvarumärke; varumärkesimage; inkodning- och avkodningsteorin;

    Sammanfattning : Nationer är komplexa varumärken i kontrast till organisationers eller företags varumärken. De omfattar en rad aspekter såsom exempelvis turism, näringsliv och politik. Trots det, är det minst lika viktigt för ett land att skapa ett gott rykte kring sitt varumärke. LÄS MER

  3. 3. Platsens roll i filmen : En flerfallsstudie om destinationsvarumärken inom filmturism

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Jessica Hedström; Sara Rydhard; [2019]
    Nyckelord :Filmtourism; filmtourists; destination brands; storyline; storytelling; commercialisation; image; place identity; Filmturism; filmturister; destinationsvarumärken; storyline; storytellning; kommersialisering; image; platsidentitet;

    Sammanfattning : Syfte och Forskningsfråga Följande flerfallsstudie behandlar relationen mellan fenomenet filmturism och destinationsvarumärken. Utifrån fenomenet ställer studien frågan vilka förutsättningar film skapar för uppbyggnad av destinationsvarumärken. LÄS MER

  4. 4. Filmturism & Social Media : Marknadsföring av Nya Zeeland genom ”The Hobbit”

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation

    Författare :Andreas Olsson; [2014]
    Nyckelord :Marknadsföring; sociala medier; filmturism; filmtrilogin ”The Hobbit”; turistdestinationen Hobbiton Movie set.;

    Sammanfattning : Sammanfattning   Den här uppsatsen uppmärksammar filmer och sociala medier som marknadsföringsverktyg inom turismbranschen. Det konkreta syftet med denna uppsats är dels att undersöka hur turister själva marknadsför filmturistiska platser via sociala medier, i denna specifika studie TripAdvisor och Facebook, för filmtrilogin ”The Hobbit” och den filmturism som uppstod från den föregående filmtrilogin ”The Lord of the Rings”. LÄS MER

  5. 5. Film- och litteraturturism : - ett kvalitativt fall för Wallander

    Kandidat-uppsats, Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Evelina Karlsson; Anneli Lindström; [2014]
    Nyckelord :Film literature tourism; location based tourism; Ystad; Wallander tourism; sacred meaning; fictional character in existing environments; Film- litteraturturism; location based tourism; Ystad; Wallander-turism; sakral betydelse; fiktiv karaktär i befintliga miljöer.;

    Sammanfattning : Ystad har under lång tid varit en populär turistdestination för svenska och utländska besökare. Staden med dess omnejd har genom den fina miljön och dess historiska byggnader goda förutsättningar att attrahera turister till regionen. LÄS MER