Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Oaserna : ett gestaltningsförslag för Östra kyrkogårdens minneslund och dess närmaste omgivning i Malmö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Linnéa Alverbrink; [2024]
    Nyckelord :Sigurd Lewerentz; Östra kyrkogården; urbana kyrkogårdar; multifunktionella kyrkogårdar; multikulturella kyrkogårdar; kyrkogårdsdesign; urbana grönytor; rekreation; kontemplation; meditation;

    Sammanfattning : Under de senaste decennierna har trycket på de urbana grönområdena ökat till följd av att städerna växer. Under coronapandemin utnyttjades de gröna offentliga platserna i städerna i större utsträckning än tidigare och när SVT gjorde ett reportage om pulkaåkande barn på Skogskyrkogården i Stockholm var samhällsdebatten i gång. LÄS MER

  2. 2. Vad ges utrymme i läroböcker? : En normkritisk innehålls-och diskursanalys på religionskunskapsinnehållet i läroböcker för årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Tove Syrén; [2023]
    Nyckelord :Religious studies; textbooks; norm-critical analysis; content analysis; discours analysis;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att synliggöra och granska de tre religionerna judendom, kristendom och islam i fyra stycken läroböcker riktade mot årskurs 1-3 med ett normkritiskt perspektiv. Eftersom religionskunskap inte är ett enskilt ämne i de lägre årskurserna, utan är en del av de samhällsorienterade ämnena är det fyra stycken SO-läroböcker som utgör studiens material. LÄS MER

  3. 3. Salesians in Cambodia: The Shore Remains The Case Study of Don Bosco Kep

    Master-uppsats, Lunds universitet/Centrum för öst- och sydöstasienstudier

    Författare :Mária Dominika Vanková; [2023]
    Nyckelord :religious peace-building; friendship; dialogue; poverty-alleviation; Salesians of Don Bosco; Catholicism; Buddhism; Cambodia; Social Sciences;

    Sammanfattning : This thesis explores how Salesian Institutes are related to religious peace-building in post-colonial and post-conflict Cambodia. It examines if and how the Catholic-Salesian multi-religious educational mission system is able to peacefully co-exist in a Buddhist Cambodian society, and collaborate with other minority religions present – Protestant, Muslim, and non-religious in promoting education for poor children and demoting inequalities. LÄS MER

  4. 4. Celebrations in Dark Guise : A Definitional Study of Contemporary Satanic Ritual

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Religionsvetenskap

    Författare :Ida Setfors; [2022]
    Nyckelord :Satanism; Ritual; Satanic ritual; Black mass; History of religions; Contemporary Satanism; Activism; Identity; Religious Community; Global Order of Satan;

    Sammanfattning : This thesis aims to answer the question “what is contemporary Satanic ritual?” It explores the historical development of Satanic ritual from being a fictional nineteenth-century literary concept, to a means of giving voice to 21st century activism and identity. From its roots in Christian history when the Satanic Black Mass was once a polemic instrument for subduing the other, and its transformation into a meaningful practice with which the oft subdued raise their own voice. LÄS MER

  5. 5. Religionsundervisning i grundskolan i ett mångreligiöst samt mångkulturellt klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Moa Silvborg; Madeleine El-Dakkak; [2022]
    Nyckelord :Likvärdighet; grundskola; religionsundervisning; religiös; sekulär; multireligiöst; mångkulturellt; inkludering; religionslitteracy.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att besvara frågeställningen : ● Vilka didaktiska val är att föredra i ett mångkulturellt samt mångreligiöst klassrum för att motverka de svårigheter och problematik som finns inom religionsundervisningen? Kunskapsöversikten är riktad till blivande och verksamma lärare då den arbetar mot en större kunskap som pedagog för att motverka konflikter och osäkerhet i relation till religionsundervisningen i ett mångreligiöst klassrum. Vi har sökt efter våra sökord på både engelska och svenska via olika databaser tagit fram relevant forskning och därtill viktiga avhandlingar och böcker. LÄS MER