Sökning: "multicultural education"

Visar resultat 16 - 20 av 264 uppsatser innehållade orden multicultural education.

  1. 16. World Heritage in the Making : An ethnography of the cultural heritage conservation practices in İzmir, Türkiye

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kulturantropologi och etnologi

    Författare :Ece Karakaş; [2023]
    Nyckelord :Cultural heritage; UNESCO; World Heritage List; heritage conservation; heritage anthropology; multiculturalism; İzmir Studies; Türkiye;

    Sammanfattning : This thesis is an ethnographic research of the cultural heritage conservation practices in İzmir, focusing particularly on the heritage site Historical Port City of İzmir’s conservation on individual, local, and global levels from an anthropological point of view. With its ongoing inscription process to UNESCO’s World Heritage List, the study aims, first, to understand the motivation behind this inscription, the current conservation practices in the city that are undergone by individual and local actors, and to analyze the impact and connection between the individual, local and global efforts to protect İzmir’s multicultural and multilayered heritage. LÄS MER

  2. 17. Gymnasieelevers syn på religionskunskapsundervisningen : En kunskapsöversikt om religionskunskapsundervisningens olika   påverkansfaktorer i ett mångkulturellt klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Sabirin Hussein; Kirner Kristoffer; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 18. Att bygga broar mellan likheter och olikheter : Pedagogers perspektiv om den interkulturella undervisningen i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Nour Mohammad Hafed; [2023]
    Nyckelord :interculture; interculture competence; preschool; diversity; multicultural; interkulturalitet; interkulturell kompetens; förskola; skillnader; mångkulturalitet;

    Sammanfattning : Sammanfattning   Syftet med studien är att ta reda på hur pedagoger resonerar kring den kulturella mångfalden i förskolan samt att få en ökad förståelse för vilka möjligheter och utmaningar pedagoger stötar på när det gäller den interkulturella undervisningen i förskolan genom ett interkulturellt perspektiv. Man kommer utifrån semistrukturerade intervjuer med verksamma pedagoger i denna studie få ta del av att det finns variation i kompetens hos pedagoger i förskolan. LÄS MER

  4. 19. Interkulturella undervisningsmöjligheter : En läromedelsanalys av fyra böckeri samhällskunskap mot gymnasienivå

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Elma Gigovic; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This study aims to explore and analyze how textbooks in social studies aimed towards upper secondary school portrays and deals with different groups and cultures in our society. It will also explore if there are aspects of  a reproduction of norms and stereotypes that are harmful and contribute to discrimination in our society, otherfication and contribution to a “we and them” thinking. LÄS MER

  5. 20. "Uttrycket: det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder funkar inte här" : En fallstudie om kulturellt inkluderande undervisning i friluftsliv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Joel Apelros; [2023]
    Nyckelord :Friluftsliv; Teaching; Culture; Inclusion; Social justice; Bourdieu; Friluftsliv; Undervisning; Kultur; Inkludering; Social justice; Bourdieu;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to investigate the conditions for the school subject of physical education and health to be more culturally inclusive. This was done examining a case study focusing one teacher's practice of friluftsliv of cross-country ski race with a multicultural student group in elementary school. LÄS MER