Sökning: "multicultural preschools"
Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser innehållade orden multicultural preschools.
1. Flerspråkighet i förskolan : En intervjustudie om förskollärarens syn på flerspråkighet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Flerspråkighet blir allt vanligare i svenska förskolor. Tidigare forskning visar att förskollärare känner en osäkerhet inför arbetet med flerspråkighet. Denna kvalitativa studie vill skapa förståelse för förskollärarnas olika uppfattningar om arbetet med flerspråkighet. LÄS MER
2. Att bygga broar mellan likheter och olikheter : Pedagogers perspektiv om den interkulturella undervisningen i förskolan.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : Sammanfattning Syftet med studien är att ta reda på hur pedagoger resonerar kring den kulturella mångfalden i förskolan samt att få en ökad förståelse för vilka möjligheter och utmaningar pedagoger stötar på när det gäller den interkulturella undervisningen i förskolan genom ett interkulturellt perspektiv. Man kommer utifrån semistrukturerade intervjuer med verksamma pedagoger i denna studie få ta del av att det finns variation i kompetens hos pedagoger i förskolan. LÄS MER
3. Förskollärares syn på samverkan : En kvalitativ studie om samverkan med vårdnadshavare med annan språklig eller kulturell bakgrund än svenska.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : The aim of this study is to contribute with knowledge about preschool teachers'view of their collaboration task, with a particular focus on collaboration withguardians with a different linguistic or cultural background than Swedish. Toachieve the aim, semi-structured interviews were chosen as the method. LÄS MER
4. Svenska som andraspråk i förskolan : Förskollärares resonemang kring arbetet med språkutveckling hos flerspråkiga barn.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : This empirical study is about preschool teachers reasonning around the work with language development among multilingual children who have swedish as a second language and encounter swedish only after they start preschool. Based on the above, we had two research questions. Question 1. LÄS MER
5. "Jag tycker synd om dom som inte bor i Bullerbyn" : En diskursanalys om etnisk mångfald i förskolors barnlitteraturutbud
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Alla barn ska ha rätt till att främja sin förståelse av sin egen och andras kulturer, enligt Barnkonventionen (UNICEF Sverige, 2018). Studiens syfte är att synliggöra vilken mångkulturell barnlitteratur som finns tillgänglig för de äldre barnen i förskolornas verksamhet, genom att presentera vilka diskurser som framträder i de böckerna som finns tillgängliga i förskolornas bokhyllor. LÄS MER