Sökning: "multikulturell utbildning"
Visar resultat 6 - 9 av 9 uppsatser innehållade orden multikulturell utbildning.
6. When the mission of culture and diversity is put in the preschool teacher’s lap : A study of how preschool teachers work with intercultural issues in Swedish Preschools.
M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskningSammanfattning : The aim of the research presented in this paper is to expand current understandings of how preschool teachers in Sweden work with and talk about intercultural issues in preschool, and how they interpret the curriculum working with respect to issues of cultural diversity. The study is based on data from two semi-structured focus groups with preschool teachers from preschools where the majority of the children were foreign born or were first generation Swedes. LÄS MER
7. Same, same, or different? A comparative study of guided tours about evolution : Are fossils interpreted the same way in South Africa as they are in Sweden?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, LärarutbildningenSammanfattning : Sweden and South Africa are two quite different countries, but they share the will to educate their people. The museum is an institution of learning and an opportunity to learn something more and something else than in the classroom. Thus the museums have an important educational task to fulfil. LÄS MER
8. Modersmålets betydelse : Hur lärare använder elevers modersmål i undervisningen, samt deras inställning till elevernas modersmål.
M1-uppsats, Sektionen för LärarutbildningSammanfattning : I dagens samhälle har vi som lärare många olika kulturer att ta hänsyn till. Elever med annat modersmål än svenska är en växande grupp. Dagens skola är en multikulturell mötesplats som ska garantera en likvärdig utbildning för alla elever, enligt Lpo94 (Utbildningsdepartementet, 2006). LÄS MER
9. Unga kurder och medier : En semistrukturerad explorativ fallstudie med sex gymnasieungdomar från Kurdistan
Kandidat-uppsats, Fakulteten för ekonomi, kommunikation och ITSammanfattning : Den här uppsatsen har till syfte att undersöka den dagliga medieanvändning som finns hos första generationens invandrarungdomar från Kurdistan, samt ta reda på om de som elever i skolan har varit med om att lärare tagit upp nyheter rörande deras hemländer i den allmänna undervisningen. Om vi ser det hela med elevernas ögon tror vi att de kommer att uppleva att undervisningen blir mer relevant för dem om också nyheter från deras hemländer diskuteras i klassrummet. LÄS MER