Sökning: "multilingual education"
Visar resultat 21 - 25 av 142 uppsatser innehållade orden multilingual education.
21. Exploring the foreign language effect in bi and multilinguals
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Would your decision-making be different if you used your foreign language? This is a topic that has gained attention in the field of cognitive psychology in recent years. Work today often involves two or more languages and at times requiring processing of information in a language that is not ones native. LÄS MER
22. Detaljanalys av CELF-4 Repetition av meningar hos barn med svenska som första och andraspråk
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Syfte: Denna studie syftar till att analysera vilka typer av språkliga förändringar som barn med svenska som förstaspråk och barn med svenska som andraspråk gör på CELF-4 Repetition av meningar (RM). Utöver detta syftar studien till att undersöka om vårdnadshavarnas utbildningsnivå har en påverkan på barnens prestation. LÄS MER
23. Barns flerspråkiga kommunikation i förskolans undervisningssituationer : -
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : The aim of this research project was to study children's multilingual communications in learning conditions. And how children can use their first languages and how preschool teachers perceive how different first languages are being used in learning conditions. LÄS MER
24. Lärares strategier för att inkludera alla flerspråkiga elever i NO-undervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Den ökade flerspråkigheten i samhället leder till utmaningar i den svenska skolan som präglas av en enspråkig norm. Flerspråkiga elever presterar generellt sämre i naturvetenskapliga ämnen. LÄS MER
25. Svenska eller ingenting : En kritisk diskursanalys av svenska riksdagsdebatter om flerspråkighet i skolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : This study aims, through a critical discourse analysis (CDA), to elucidate discourses in Swedish parliamentary debates between 2019 and 2022 which relate to multilingualism in Swedish schools. Furthermore, the study aims to identify underlying language ideologies and examine the manner in which multilingual students are represented within the discourses. LÄS MER