Sökning: "multilingual mathematics teaching"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden multilingual mathematics teaching.

  1. 1. Inkludera flerspråkiga elever i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Nellie Andersson; Zahraa Saadoun; [2024]
    Nyckelord :Andraspråkselever; Flerspråkighet; Inkludering; Metod; Scaffolding;

    Sammanfattning : Flertal skolor bedriver en matematikundervisning som präglas av enspåkighetsnormen, som innebär att undervisningsspråket samt det matematiska innehållet är på svenska. På grund av skolans bristande resurser finns det inte tillräckligt med utrymme för att inkludera och anpassa matematikundervisningen till andraspråkselever. LÄS MER

  2. 2. Matematikundervisning i flerspråkiga klassrum : En tematisk analys av forskning inom svensk matematikundervisning

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP); Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Ellinor Sunesson; [2024]
    Nyckelord :Flerspråkighet; svensk matematikundervisning; undervisningsspråk; modersmål;

    Sammanfattning : Studien handlar om olika undervisningsstragier inom den svenska matematikundervisningen på högstadiet. Kommunikationen i klassrummet inom den svenska matematikundervisningen är en viktig del för de flerspråkiga eleverna. Enligt flera forskare finns det flera utmaningar för flerspråkiga elever inom textuppgifter i matematikundervisningen. LÄS MER

  3. 3. Bildstöd som hjälpmedel i flerspråkiga elevers matematikundervisning : En kvantitativ interventionsstudie av två undervisningsmetoders effekt på elevers prestationer i matematiska testsituationer i mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Viktor Söderberg; Theodora Papdogianni; [2023]
    Nyckelord :flerspråkiga; elever med svenska som modersmål; bildstöd; textinnehåll; effekter; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka vilken effekt som undervisning, med fokus på bildstöd respektive undervisning med fokus på textinnehåll, har på elever med svenska som modersmål respektive på flerspråkiga elever i mellanstadiet. För att ta reda på det gjorde vi en kvantitativ interventionsstudie och använde en experimentell metod. LÄS MER

  4. 4. Differentierad matematikundervisning : En litteraturstudie om särskilda anpassningar i samband med flerspråkiga elever inom matematikundervisning i mellanstadiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad

    Författare :Zinah Saleh; Maya Zawahri; [2023]
    Nyckelord :inkludering; matematikundervisning; differentiering; flerspråkiga elever; förstaspråk; extra anpassningar.;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att undersöka strategier och metoder som läraren kantillämpa för att differentiera undervisning för flerspråkiga elevers inlärning av matematik imellanstadiet. Studien syftar till att erbjuda en ny insikt om ett differentierat arbetssätt ochskapar en medvetenhet om vikten av anpassningar när det gäller matematikundervisning fördenna elevgrupp. LÄS MER

  5. 5. Matematikundervisning i flerspråkiga klassrum : En studie om språkfrämjande strategier inom låg-, mellan- och högstadiet

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Masouda Mostafai; [2023]
    Nyckelord :multilingual students; mathematics learning; second language learners.§; flerspråkiga elever; matematiklärande; andraspråkselever.;

    Sammanfattning : Arbetet som presenteras i rapporten omfattar en undersökning av dimensioner och strategier som främjar flerspråkiga elever inom låg-, mellan- och högstadiet. Samt att se vilka likheter och skillnader som framkommer i de olika stadierna. LÄS MER