Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 237 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Hemläxor för flerspråkiga elever i ämnet svenska : En intervjustudie med sex lärare i årskurs 4-6

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Isabella Rinca; Vlora Feka; [2024]
    Nyckelord :Homework; multilingualism; translanguaging; teacher; elementary school; language; Hemläxor; flerspråkighet; transspråkande; lärare; grundskola; språk;

    Sammanfattning : Studiens syfte är dels att undersöka hur lärare och skolor arbetar med hemläxor i ämnet svenska för flerspråkiga elever i årskurs 4–6, dels att tolka hur arbetet med hemläxor förhåller sig till sociokulturell teori. Materialet är insamlat med semistrukturerade intervjuer med sex grundskollärare och därefter analyserats utefter innehållet. LÄS MER

  2. 2. Flerspråkighet som barriär och tillgång

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Malmö universitetsbibliotek

    Författare :Deiaa Daabas; [2024]
    Nyckelord :Flerspråkighet; flerspråkighet som barriär; flerspråkighet som tillgång; Svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : The problem and focus of this work will be on multilingualism, where it is clarified how multilingualism affects the students. The aim is to investigate how multilingualism can be an obstacle and how it can be used as an asset. In addition to investigating which different methods can be used to make multilingualism an asset. LÄS MER

  3. 3. "We live in Sweden; We use Swedish to understand" : A study on L1 functions and students' attitudes toward L1 use in a Swedish L2 English learning environment

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Johanna Pettersson; [2024]
    Nyckelord :Sweden; L1 use; L1 functions; English; L2 learning environment; student attitudes; codeswitching; translanguaging; monolingual learning environment; multilingual learning environment; bilingualism;

    Sammanfattning : This study aims to explore Swedish upper secondary students’ attitudes toward first language (L1) use in a second language (L2) English learning environment. In addition, it aims to explore the functions of L1 use. Through a qualitative approach with both observations and interviews, a pattern of L1 use was noticed. LÄS MER

  4. 4. Flerspråkiga elevers lässtrategier för att öka läsförståelsen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Reza Majidi; Beheshta Ataei; [2024]
    Nyckelord :Flerspråkiga elever; läsförståelse; lässtrategier;

    Sammanfattning : PISA-mätningar i svenska skolor har visat försämrat resultat i läsförståelse under de senaste tio åren. Denna kunskapsöversikt syftar till att undersöka hur lärare och flerspråkiga elever kan arbeta med lässtrategier för att förbättra läsförståelsen. LÄS MER

  5. 5. Lärares arbete med läsförståelse i skolans tidiga år : En kvalitativ studie med fokus på flerspråkiga elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Liz Yazirlioglu; Sharbel Abdulahad; [2024]
    Nyckelord :flerspråkighet; läsförståelsestrategier; lärares arbete; enspråkiga elever;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker F-3 lärares uppfattningar om hur läsförståelsestrategier påverkar elevers läsförståelse, särskilt för flerspråkiga elever. Genom fem semistrukturerade intervjuer och teoretiskt stöd från "The Literacy Engagement Framework (LEF)" av Jim Cummins, belyser studien strategiernas vikt och lärarnas förmåga att anpassa undervisningen. LÄS MER