Sökning: "multimodal analys"

Visar resultat 21 - 25 av 298 uppsatser innehållade orden multimodal analys.

  1. 21. Politisk kommunikation på Instagram : En multimodal analys av politikers Instagram-inlägg

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för litteraturvetenskap och retorik

    Författare :Julia Ahlqvist; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 22. ”Här är stort och tomt” : En analys av interaktionen mellan verbalt- respektive visuellt narrativ i serieromanen Zenobia.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Bobo Bäckström; [2023]
    Nyckelord :Det vidgade textbegreppet; Dubbla blicken; Gestaltning; Multimodal text; Ord och bild; Text;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att redogöra för interaktionen mellan verbalt- respektive visuellt narrativ i serieromanen Zenobia. Mitt intresse för serieromaner vilket är en text som kombinerar ord och bild har sin grund i diskrepansen mellan den vardagliga- och vetenskapliga beskrivningen av begreppet text. LÄS MER

  3. 23. Diasporafilm & populärkultur : en multimodal diskursanalys av filmerna Boy from Heaven och Holy Spider

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Elisabet Åberg; Diana Kasatkina; [2023]
    Nyckelord :Boy from Heaven 2022 ; Holy Spider 2022 ; diasporisk interkulturell film; multimodal diskursanalys; genus; religion; Iran; Egypten; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsen ‘Diasporafilm & populärkultur: En multimodal diskursanalys av filmerna Boy from Heaven och Holy Spider’ är skriven av Diana Kasatkina och Elisabet Åberg för fortsättningskursen i Medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för kommunikation och medier på Lunds universitet. I denna uppsats analyserar vi filmerna Boy from Heaven (2022) och Holy Spider (2022) med målet att utforska deras relationer till diasporiskt filmskapande samt populära, västerländska narrativa och stilistiska troper. LÄS MER

  4. 24. Feminism till salu! : En kvalitativ multimodal socialsemiotisk analys som undersöker hur femvertising materialiseras i tre svenska reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Johanna Sjöholm; Tilda Andersson; [2023]
    Nyckelord :feminism; femvertising; advertising feminism; advertising; feministic communication; communicating feminism; feministic advertising; femwashing; stereotypes; stereotypic advertising; gender roles; gender roles in advertising; feministisk marknadsföring; feministisk marknadskommunikation; femvertising; feministisk reklam; feminism reklam; kvinnlig reklam; kvinnor reklam; kvinnor marknadsföring; stereotyper; stereotypisk reklam; marknadsföring stereotyper; könsroller; könsroller i marknadskommunikation; könsroller i reklam;

    Sammanfattning : Selling Feminism is a qualitative multimodal social-semiotic analysis that examines and maps how social-semiotic resources are used to materialize femvertising in Swedish marketing communication. The study also discusses what the use of the identified resources can say about the Swedish culture's perception of feminism and the meaning of femvertising. LÄS MER

  5. 25. Olika barn behöver olika saker : En kvalitativ studie om svensklärares medvetenhet om användningen av multimodalitet och meningsskapande resurser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Ronja Eliasson; [2023]
    Nyckelord :multimodality; meaning-making recourses; grades 4–6; Swedish subject; design for learning; multimodalitet; meningsskapande resurser; årskurs 4–6; svenskämnet; design för lärande;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att lärare med hjälp av multimodalitet och meningsskapande resurser kan skapa meningsskapande undervisning som främjar elevers lärande men att det finns hinder i form av lärares kompetens och tolkning av styrdokumenten. Syftet med denna studie är att få en inblick i hur några svensklärare tillsammans uppfattar och beskriver hur de skapar multimodala lärandesituationer i ämnet svenska för årskurs 4–6. LÄS MER