Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Digitalt eller analogt? : Läromedelsanalys av analoga och digitala läromedel i geografi
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : Syftet med har varit att undersöka skillnader och likheter mellan digitala och analoga läromedel från högstadiet inom ämnet geografi. För avgränsandet av syftet så har teoretiska ramverk och begrepp valts ut för att specificera undersökningen, främst selektiva traditioner och multimodal kommunikation har använts för detta ändamål. LÄS MER
2. En oväntad vändning! : En kritisk diskursanalys av nutida populära barnlitterära verk ur ett kön- och genusperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskapSammanfattning : Denna studie är en kvalitativ studie med metodansatsen textanalys. Intentionen är att undersöka hur köns- och genusframställningar kommuniceras i nutida populära barnlitterära verk för yngre elever. LÄS MER
3. Flickighet i barnlitteratur : En analys av hur flickighet framställs i sju polska barnböcker
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Barnlitteraturens betydelse inom förskola och pedagogiskt arbete är stor och väsentlig. Syftet med denna studie var att undersöka sju polska barnböcker för att se på vilka sätt begreppet flickighet framställdes i de böckerna. LÄS MER
4. Historiedidaktisk läromedelsanalys : En multimodal studie av läromedel för årskurserna 4–6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : I den här multimodala studien analyseras två historieläromedel som är avsedda för mellanstadiet. Fokuset ligger på hur bilder används, vilken funktion de har, samt hur text och bilder samspelar med varandra i de båda läromedlen. LÄS MER
5. Evaluating Hybrid Neural Network Approaches to Multimodal Web Page Classification Based on Textual and Visual Features
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Given the explosive growth of web pages on the Internet in the last decade, automatic classification and categorization of web pages have grown into an important task. This thesis sets out to evaluate whether or not methods for text and image analysis, which had not been evaluated for web page classification, could improve on the state-of-the-art methods in web page classification. LÄS MER