Sökning: "multimodal critical discourse studies"
Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden multimodal critical discourse studies.
1. Från det glamorösa glittret till den kalla verkligheten : En multimodal kritisk diskursanalys om alkohol och droger i den svenska ungdomsserien Young Royals
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)Sammanfattning : Adolescents use of alcohol and drugs in Sweden today is problematic. The alcohol consumption has decreased amongst adolescents, but it is still an issue. What the younger generation sees in the media has an effect on their view on alcohol and adolescents may assume it is a natural part of life. LÄS MER
2. "That's Mother Earth, bro." : En multimodal (eko)kritisk diskursanalys av dokumentärserien Down to Earth with Zac Efron
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Föreliggande studie ämnade att undersöka om den utopiska dokumentärserien Down to Earth with Zac Efron, vars syfte är att inspirera till engagemang för klimatkrisen, förmedlar motsägelsefulla budskap i form av ojämlika maktförhållanden mellan människa och natur samt mellan människor. Tidigare studier på i huvudsak dystopisk miljöinriktad Hollywoodfilm, samt till viss del dokumentärer, har visat att dominanta förhållanden ofta förekommer. LÄS MER
3. ”Which way, western woman?” : An Intersectional Multimodal Critical Discourse Analysis on the portrayals of women on YouTube web-TV channel ’Riks’
Master-uppsats, Enskilda Högskolan Stockholm/Avdelningen för mänskliga rättigheter och demokratiSammanfattning : In Sweden, the web-TV channel Riks which is a media initiative on YouTube by nationalist political party Sweden Democrats, has gained popularity contributing to the normalization of nationalist discourses. The aim of this study is to analyze how the discursive and visual construction and representation of women on Riks are created in nationalist discourse. LÄS MER
4. TikToks kraft att påverka : En analys av företags övertalningsstrategier på TikTok
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaperSammanfattning : The study aims to reveal companies' persuasion strategies on TikTok. TikTok has shown to be an effective marketing tool and today consumers feel like they often overspend their money on stuff they can't afford. This context birthed the idea to our study. LÄS MER
5. POV: Du försöker vara en man : En multimodal kritisk diskursanalys av konstruktionen av maskulinitet på plattformen TikTok
L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)Sammanfattning : Många människor använder sig idag av olika sociala medier som sin främsta utgångspunkt för information och kommunikation. Bland de sociala medier som används mest har TikTok kommittill att bli en av de mest populära, främst bland den yngre publiken. LÄS MER