Sökning: "multimodal"

Visar resultat 6 - 10 av 1284 uppsatser innehållade ordet multimodal.

  1. 6. Elevers spåk- och läsutveckling genom högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Cajsa Sjögren; Roya Anwari; [2024]
    Nyckelord :grundskola; högläsning; interaktiv högläsning; läsförståelse; läsutveckling; multimodal undervisning; språkutveckling;

    Sammanfattning : Kunskapsmätningar visar att elevers läsförståelseförmåga blir sämre. I Sverige visar forskning att elevers inställning till läsning är mindre positiv jämfört med andra länder. Vi har valt att undersöka hur högläsning påverkar elevernas språk- och läsutveckling i grundskolan. LÄS MER

  2. 7. ”Smile less, it shows weakness” Gemenskapsbyggande och intertextualitet i memes om Sigma Males på Tiktok

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Isabell Mattila; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Memes have long been an integral part of internet culture, constantly evolving in humor and perpetuated by the individuals who create and share them. What may be funny today can quickly become stale and forgotten, as determined by the very same people. LÄS MER

  3. 8. SPRÅKA PÅ SLÖJDISKA : Kvalitativ studie om multimodal språkutveckling inom slöjdämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :de Jesus Wang Soondely; Sanna Haverinen; [2024]
    Nyckelord :språkutveckling; slöjddidaktik; språkinriktad undervisning; multimodal kommunikation; slöjdiska;

    Sammanfattning : Examensarbetet Språka på slöjdiska adresserar bristen på forskning inom slöjdlärares språkutvecklande arbete och strävar efter att belysa kopplingen mellan språk och slöjdpraktik för att stötta elevers språkutveckling och lärande. Syftet med studien är att öka kunskap om hur man kan arbeta språkutvecklande inom slöjdämnet. LÄS MER

  4. 9. Att håna de globalt superrika : En multimodal kritisk diskursanalys av filmen Triangle of Sadness

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Emma Gröttheim; Sanna Eriksson; [2024]
    Nyckelord :economic inequality; class; global upper class; globally super-rich; global elite; discourse; culture industry; field theory; multimodal critical discourse analysis;

    Sammanfattning : Research suggests that society is facing continued increasing economic inequalities where structural forces such as neoliberalism and globalisation are behind the emergence of a new group of globally super-rich. Since media is a place where social class is expressed, depicted and represented, it can have a particularly important role regarding what discourses about the global upper class are generated. LÄS MER

  5. 10. “Drugs make me myself” : En multimodal kritisk diskursanalys av ungdomsdramer Euphoria ochSkins UK

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Van Sopheaktra Lam; Ajla Pasic; [2024]
    Nyckelord :Multimodal critical discourse analysis; poststructuralism; socialsemiotics; filmsemiotics; Skins UK; Euphoria; alcohol; drugs; discourse;

    Sammanfattning : Global alcohol- and drug consumption is a big health problem, despite the fact that the amount of usage has decreased throughout the years. Our interest for this study arose because earlier research showed that films, series and television can affect viewers' perceptions regarding alcohol- and drug use. LÄS MER