Sökning: "multimodalitet och multimodala texter"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden multimodalitet och multimodala texter.

  1. 1. Den digitala modelläsaren : En diakron modelläsaranalys av Försäkringskassans konstruerade identiteter i informationsbroschyrer från 1969-1980 och på sociala medieplattformen Instagram från 2020-talet

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Frida Anestad Nilsson; Isabelle Lundqvist; [2023]
    Nyckelord :Modelläsare; socialsemiotik; multimodalitet; interpersonell betydelse; Försäkringskassan; informationsbroschyrer; Instagram;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att skapa en djupare förståelse för hur olika modelläsare konstrueras i externkommunicerande texter från Försäkringskassan ur ett diakront perspektiv. Modelläsaren är en prototypisk läsare som är inbyggd i texter och besitter en viss social identitet. LÄS MER

  2. 2. Att arbeta med verbala och multimodala uttrycksformer i identitetstexter inom SFI-undervisning

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Marija Ratkovic Vidakovic; [2023]
    Nyckelord :Transspråkande arbetssätt; identitetstexter; verbala texter; multimodalitet; identitetsutvecklande arbetssätt; självtillit;

    Sammanfattning : In the framework of second language learning, developed in Canada in the early 2000s, identity texts were a part of a bilingual or multilingual artefacts where students produced many variants. They presented texts as written, spoken, signed,visual, musical, dramatic or multimodal forms. LÄS MER

  3. 3. En vidgad syn på läsning : Användning och läsning av multimodala texter i en anpassad grund- och gymnasieskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Jonna Råsten; [2023]
    Nyckelord :Specialpedagogik; multimodalitet; det vidgade textbegreppet; läsförståelse; anpassad skola.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur en lärare i en anpassad en anpassad grund- och gymnasieskola arbetar med läsning ur ett vidgat perspektiv för att möjliggöra alla elevers förståelse och deltagande. Utöver detta undersöks hur kommunikation, språk och läsförståelse främjas via olika semiotiska modaliteter. LÄS MER

  4. 4. Möjligheten att utveckla multimodal kompetens : En kvalitativ studie om lågstadielärares uppfattningar om multimodalitet och bedömning av multimodal kompetens

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University

    Författare :Hanna Edvardsson; [2023]
    Nyckelord :multimodal; assessment of multimodality; forms of expression; sociocultural theory; swedish teaching; multimodal; bedömning av multimodalitet; uttrycksformer; sociokulturellt perspektiv; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Barn idag möter ständigt olika kommunikationsmiljöer och behovet att kunna uttrycka sig genom olika uttrycksformer är därför stort. Skolan skall rusta framtida samhällsmedborgare och behöver således anpassa undervisningen utefter rådande samhälle. LÄS MER

  5. 5. Bilden av det förflutna : En multimodal analys av några texter i en digital högstadielärobok i historia

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Christina Engström; [2023]
    Nyckelord :historia; ämneslitteracitet; multimodalitet; sociosemiotisk teori; systemisk funktionell lingvistik; andraspråkselever;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen har fem multimodala texter i en digital historielärobok för grundskolans årskurs 7 – 9 undersökts. Syftet har varit att med teoretisk utgångspunkt i sociosemiotisk teori och systemisk funktionell lingvistik (SFL) utveckla kunskap om potentiella språkliga utmaningar för andraspråkselever i de multimodala texterna. LÄS MER