Sökning: "multimodalitet"

Visar resultat 21 - 25 av 490 uppsatser innehållade ordet multimodalitet.

  1. 21. Uttrycksformernas potential : En intervjustudie om hur multimodala arbetssätt kan differentiera lågstadieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Joanna Gabrielsson; [2023]
    Nyckelord :multimodal practice; literacy; differentiated instruction; language and knowledge development practice; reading practices; expressions; multimodala arbetssätt; läs- och skrivförmåga; differentierad undervisning; språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt; läspraktiker; uttrycksformer;

    Sammanfattning : Föreliggande intervjustudie undersöker kopplingen mellan multimodala arbetssätt och differentierad undervisning, för att utreda huruvida multimodala arbetssätt kan användas för att möta alla elever i läs- och skrivundervisningen utan att exkludera. Syftet är att bidra med kunskap om multimodal differentierad läs- och skrivundervisning som möjliggör att alla elever möts, kan lära samt utveckla kunskap. LÄS MER

  2. 22. Multimodalitet i barnbibliotekariers läsfrämjande arbete

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Peter Cliffordson Weicht; Nina Höglund; [2023]
    Nyckelord :läsfrämjande; läslust; multimodalitet; socialsemiotik; sociokulturell teori; barnbibliotekarier;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to gain an understanding in children’s librarians usage of multimodal tools and different methods for expression in their work regarding promoting reading activities, in a public library context, and what effect these methods and tools have on the children participating in such activities. Empirical content was gained in the vein of qualitative studies through semi structured interviews with five children’s librarians. LÄS MER

  3. 23. Att arbeta med verbala och multimodala uttrycksformer i identitetstexter inom SFI-undervisning

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Marija Ratkovic Vidakovic; [2023]
    Nyckelord :Transspråkande arbetssätt; identitetstexter; verbala texter; multimodalitet; identitetsutvecklande arbetssätt; självtillit;

    Sammanfattning : In the framework of second language learning, developed in Canada in the early 2000s, identity texts were a part of a bilingual or multilingual artefacts where students produced many variants. They presented texts as written, spoken, signed,visual, musical, dramatic or multimodal forms. LÄS MER

  4. 24. En kunskapsöversikt om multimodala arbetssätt och deras inverkan på elevers tidiga läs- och skrivinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Suzann Patron; Karl Wibacke; [2023]
    Nyckelord :Identitetsskapande; läs- och skrivinlärning; läsförståelse; motivation; multimodalitet; semiotik; tidiga skolåren.;

    Sammanfattning : I läroplanen kan man läsa att eleverna ska stimuleras att uttrycka sig genom estetiska uttrycksformer. Begreppet multimodalitet står inte explicit uttryckt men kan tolkas in i vissa delar av läroplanen. LÄS MER

  5. 25. Olika barn behöver olika saker : En kvalitativ studie om svensklärares medvetenhet om användningen av multimodalitet och meningsskapande resurser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Ronja Eliasson; [2023]
    Nyckelord :multimodality; meaning-making recourses; grades 4–6; Swedish subject; design for learning; multimodalitet; meningsskapande resurser; årskurs 4–6; svenskämnet; design för lärande;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att lärare med hjälp av multimodalitet och meningsskapande resurser kan skapa meningsskapande undervisning som främjar elevers lärande men att det finns hinder i form av lärares kompetens och tolkning av styrdokumenten. Syftet med denna studie är att få en inblick i hur några svensklärare tillsammans uppfattar och beskriver hur de skapar multimodala lärandesituationer i ämnet svenska för årskurs 4–6. LÄS MER