Sökning: "multimodalt textskapande"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden multimodalt textskapande.

  1. 1. Multimodalt textskapande : En multimodal läromedelsanalys av läromedels erbjudna textskapande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Julia Assarsson; [2022]
    Nyckelord :Läromedel; textskapande;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den text vi möter i samhället har förändrats, då vuxna och barn dagligen möter texter som består av olika modaliteter så som filmer, skrift, musik och illustrationer. Att skapa texter där olika modaliteter samspelar är inte helt okomplicerat och det krävs övning för att utveckla elevernas multimodala textskapande. LÄS MER

  2. 2. Digitala multimodala texter som examinationsform i grundlärarprogrammen : En kvantitativ studie om användning och bedömning av digitala multimodala texter i grundlärarprogrammen F-3 och 4-6

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Pia Ekholm Johansson; [2022]
    Nyckelord :Digital multimodal text; multimodalitet; bedömning; examinationsform; digital kompetens; grundlärarprogram F-3 och 4-6; kvantitativ metod;

    Sammanfattning : Denna studie syftade till att bidra med kunskap om vilka faktorer som påverkar lärarutbildares användning av digitala multimodala texter som examinationsform i grundlärar­programmens kurser samt vilka kriterier och metoder som används vid bedömning av texterna. Som teoretisk referensram användes multimodal teoribildning och design­teoretiskt perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Digitala verktyg i multimodalt textskapande : En litteraturstudie om relationen mellan digitala verktyg och multimodalt textskapande för elever i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Linn Daulin; Jonna Wedegård; [2021]
    Nyckelord :Digitala verktyg; lärplattor; multimodalt textskapande; skrivutveckling; F-3;

    Sammanfattning : Skolan präglas av det digitaliserade samhälle vi lever i idag. I och med det har digitala verktyg på senare år integrerats i undervisningen. De digitala verktygen möjliggör för multimodala arbetssätt vilket bidrar till en varierad undervisning. LÄS MER

  4. 4. Modaliteter som samspelar och skapar mening : Andraspråkselevers litteracitetsutveckling i skrivandet av multimodala texter

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Elaine Börjesson; [2021]
    Nyckelord :multimodalitet; multimodal litteracitet; litteracitetsutveckling; andraspråksutveckling; skrivutveckling; flerspråkighet; andraspråk; IKT; skriva sig till läsning;

    Sammanfattning : Syfte: Denna studie syftar till att utveckla undervisning som stödjer andraspråkselevers litteracitetsutveckling och undersöker möjligheter och utmaningar med att skriva multimodala digitala texter inom ämnet svenska som andraspråk och därmed bidra med kunskap om digitaliseringens roll i andraspråkselevers litteracitetsutveckling. Teori: Studien utgår från ett aktionsforskningsteoretiskt perspektiv och det epistemologiska antagandet är att kunskap om pedagogiskt arbete bör komma ur samarbete med verksamma lärare. LÄS MER

  5. 5. Tio tecknarpositioner : En semiotisk analys av elevers tidiga multimodala textskapande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elin Westlund; [2013]
    Nyckelord :tecknarpositioner; textrörlighet; multimodalt skrivande; vidgat textbegrepp; literacy; semiotik; didaktik;

    Sammanfattning : Denna studie ingår i ett forskningsprogram under ledning av professor Caroline Liberg vid Uppsala universitet. Programmet syftar till att utforska nya sätt att se på elevers tidigatextskapande, bland annat genom att fokusera samspelet mellan texters funktion, innehåll och form. LÄS MER