Sökning: "multinationella företag och globalisering"
Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden multinationella företag och globalisering.
1. Sweden's position in a decoupling global economy : The effects of geopolitical developments on Swedish MNEs
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : In recent years, an increase in geopolitical tensions has prompted discussion within International Business research regarding de-globalization and signs of decoupling between previously interconnected markets. This thesis aims to investigate if high-revenue Swedish multinational enterprises’ communications and strategies are affected by exogenous geopolitical developments in the global economy. LÄS MER
2. Coronapandemins påverkan på organisationskulturen i ett globaliserat företag
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att förstå hur organisationskulturen är uppbyggd i en globaliserad organisation med olika nationella kulturer och vidare hur motståndskraftig organisationskulturen är mot förändringar i en extern kris, för att svara på det framställdes två frågor. En fallstudie gjordes på ett globaliserat företag inom mjukvaruutvecklingsbranschen, stationerat i Sverige, USA och Singapore. LÄS MER
3. Global organisationskultur - är det möjligt?
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : En väl fungerande organisationskultur som medarbetarna trivs i och arbetet effektiviseras blir allt viktigare för dagens företag. Fler och fler företag verkar globalt och vill därför skapa en gemensam företagskultur världen över. LÄS MER
4. The Influences of China’s circular economy on Swedish companies : a multiple case study of Swedish companies’ work towards circular economy in China and Hong Kong
Master-uppsats, SLU/Dept. of EconomicsSammanfattning : As the human ecological footprint is increasing and human consumption is disrupting thenatural ecosystem, the need for change towards sustainable development has never been more pressing. Due to globalisation, the impacts of consumption are not limited to a country’s border but rather an issue that influences the whole world. LÄS MER
5. The Empire Strikes Back : imperiell makt och disciplinering på plattformen YouTube
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Google-ägda YouTube är idag en av världen största sociala plattformar där användare möts genom att skapa och konsumera innehåll. I mars 2017 utbröt en annonsbojkott på YouTube som utlöstes på grund av att annonsering från multinationella företag förekom i samband med videor som var centrerade kring terrorism och extremism. LÄS MER