Sökning: "multiple intelligences"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden multiple intelligences.

  1. 1. The World is Your Stage – Consequences of Using Drama Activities for EFL/ESL Learners’ Literacy Development

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Ebba Langebro; Beatrice Almén; [2024]
    Nyckelord :Drama; Theater; EFL; ESL; Primary Education; Literacy; Motivation;

    Sammanfattning : Drama activities in the classroom are highly encouraged in the teaching world. However, they are rarely implemented, from our experience, despite being a crucial aspect of students’ education as mentioned in the National Swedish curriculum. Therefore, we felt a need to direct our research on this topic. LÄS MER

  2. 2. ”De här eleverna följer inte några mallar och då måste du som lärare följa efter” : En intervjustudie om hur lärare i de lägre skolåren identifierar och utmanar särbegåvade elever inom matematik.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Lisa Danielsson; [2021]
    Nyckelord :gifted students; mathematics; identification; adaptions; särbegåvade elever; matematik; identifiering; anpassningar;

    Sammanfattning : Matematiskt särbegåvade elever är en elevgrupp som länge inte fått tillräcklig uppmärksamhet inom den svenska skolforskningen. Det handlar om elever som besitter en kunskap inom matematikämnet som sträcker sig långt över vad som anses normalt i förhållande till deras ålder men som ofta hamnar under radarn. LÄS MER

  3. 3. Förmågor i uppgiftskonstruktion : En analys av uppgiftskonstruktioner i svenskämnet i relation till teorin om multipla intelligenser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Sebastian Hellvin; [2017]
    Nyckelord :Task construction; abilities; multiple intelligences; content analysis; Swedish; Uppgiftskonstruktion; förmågor; multipla intelligenser; innehållsanalys; svenskämnet;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks hur svensklärares uppgiftskonstruktioner möter elevers olika förmågor. Med utgångspunkt i Gardners teori om multipla intelligenser definierade jag olika kategorier av förmågor som motsvarade de olika intelligenserna i tretton olika uppgiftskonstruktioner för svenskämnet i gymnasieskolan. LÄS MER

  4. 4. Learning to Learn : Multiple intelligences in the language classroom

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Christina Johansson; [2016]
    Nyckelord :learning; strategies; language; listening;

    Sammanfattning : Fifty-two students in year nine and three teachers in rural Sweden have taken part in an investigation on learning preferences in general and listening in particular. The starting-point for the study is Gardner’s multiple intelligences and the purpose is to investigate how well students know their own learning abilities or strategies and how that knowledge corresponds with work at school. LÄS MER

  5. 5. Dans i förskolan : en kvalitativ intervjustudie om pedagogersuppfattningar om och erfarenheter av dans i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Karin Sjögren; [2016]
    Nyckelord :dance; preschool; learning; creative; exploration;

    Sammanfattning : The aim of this study is to look into educators’ view on dance in preschools based on their interpretations of the curriculum for the preschool and their experiences of the field. The questions asked in this study were how does the educators interpret a specific goal of ambition in the curriculum for the preschool where dance is mentioned as one of many forms of expressions, how does the educators work with dance in the preschools and which are the educators opinions about dance in relation to learning and development. LÄS MER