Sökning: "multiplikation lösningsstrategier"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden multiplikation lösningsstrategier.

  1. 1. "... det är lättare att beräkna addition,för eleverna har inte befäst multiplikationen än." : En kvalitativ studie om vilka svårigheter som finns för lärande inom multiplikation i årskurs 3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Cama Culum; Isabelle Arnesson; [2021]
    Nyckelord :multiplication; difficulties; solution strategies; year 3; variation theory; multiplikation; svårigheter; lösningsstrategier; årskurs 3; variationsteori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka svårigheter som finns för lärande inom multiplikation i årskurs 3. För att besvara studiens syfte tillämpades en diagnos samt semistrukturerade intervjuer som metod. Diagnosen genomfördes i två klasser i årskurs 3 och två pedagoger intervjuades för vidare undersökning. LÄS MER

  2. 2. Delade meningar om divisionens lösningsstrategier : En studie om divisionens lösningsstrategier i årskurs 5

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Carita Hansson; [2015]
    Nyckelord :Division; lösningsstrategier; metod; årskurs 5;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka vilka lösningsstrategier som finns vid division, vilka som används vid av eleverna samt vilka lösningsstrategier som lärarna undervisar om i årskurs 5. För att ta reda på detta samlades data in genom enkäter där 77 elever deltog samt intervjuer med tre lärare och sju elever. LÄS MER

  3. 3. Lösningsstrategier : En studie av elevers olika strategier att lösa ett matematiskt problem, i skolår 3

    Kandidat-uppsats, Matematiska och systemtekniska institutionen

    Författare :Johan Vernström; Siw Hermansson; Susanne Hiort; [2006]
    Nyckelord :strategier; problemlösning; språket; konkret material;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få ökad kunskap om vilka olika lösningstrategier elever i år 3 tillämpar när de löser ett matematiskt problem. Har eleverna utvecklingsbara strategier? Finns det elever som väljer strategier som ej är utvecklingsbara? Vi valde att använda oss av en kvalitativ undersökning där vi tolkade elevernas lösningar av två matematiska problem av varierande svårighetsgrad. LÄS MER