Sökning: "multiplikation och division"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden multiplikation och division.

  1. 1. Rättvisa för division! : En litteraturstudie om hur elever utvecklar förståelsen för den inversa relationen mellan multiplikation och division

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Joline Sparf; Emilia Simonsson Annas; [2023]
    Nyckelord :Invers; metod; matematik; grundskolan; lärande; multiplikation; division;

    Sammanfattning : Den inversa relationen mellan multiplikation och division innebär att räknesätten är varandras motsatser. Att använda den inversa relationen som metod innebär att man kan använda sig av multiplikation för att beräkna division men också vice versa. LÄS MER

  2. 2. Läroböcker i matematik för årskurs 3 : En innehållsanalys om kognitiva kravnivåer samt om hur sambandet mellan division och multiplikation presenteras i olika läroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Stina Uusitalo; [2022]
    Nyckelord :Division; innehållsanalys; kognitiva kravnivåer; läromedel; multiplikation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka matematikläromedel för årskurs 3. Hur utmanas elevernas kognitiva förmågor och hur framställs sambandet mellan division och multiplikation i läroböckerna. Studien har undersökt innehållet i läromedel som används i de svenska skolorna i dag. LÄS MER

  3. 3. Digitala verktyg för att stödja elevers lärande inom taluppfattning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Mathilda Bergvall; [2022]
    Nyckelord :Digital tools; number sense; mathematics learning; elementary school.; Digitala verktyg; taluppfattning; matematiklärande; grundskolan.;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att undersöka hur digitala verktyg stödjer elevers lärande inom taluppfattning, och målet är således att bidra med mer kunskap om varför och hur verktygen stödjer eleverna. I uppsatsen presenteras de missuppfattningar och svårigheter som elever har med taluppfattning bland annat inom multiplikation och division, samt hur dessa problem kan lösas med digitala verktyg. LÄS MER

  4. 4. Elevers förståelse av bråktal : som ett tal som har ett eget värde på tallinjen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Noor Ahmed; [2021]
    Nyckelord :Mathematics; learning; fraction; aspect; raising; reducing; number line; Matematikundervisning; grundskolan; lärande; bråk; aspekt; förlängning; förkortning; tallinje;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få inblick i hur eleverna i åk 7 och 8 uppfattar likvärdiga bråktal, förkortning och förlängning samt hur de tolkar sambandet mellan förlängning och multiplikation, och förkortning och division. Syftet är även att undersöka elevernas kunskaper om bråktalsaspekter med fokus på bråktal som ett tal som har ett eget värde på tallinjen. LÄS MER

  5. 5. Kommunikation och begreppsförståelse i aritmetik på lågstadiet : "Ett matematikklassrum är inte tyst!"

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Julia Persson; Annie Åkesson; [2021]
    Nyckelord :matematik; begreppsförståelse; aritmetik; kommunikation; mediering; appropriering; terminologi;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att undersöka kommunikationen samt elevers begreppsförståelse inom aritmetik, de fyra räknesätten (addition, subtraktion, multiplikation samt division). Fokus låg även på att se om korrelation fanns mellan dessa. Undersökningen utfördes i två klasser i årskurs 2 på en skola i södra Sverige. LÄS MER