Sökning: "multiplikation undervisning"

Visar resultat 11 - 15 av 32 uppsatser innehållade orden multiplikation undervisning.

  1. 11. Var, när och hur ska semiotiska resurser användas egentligen? : - En systematisk litteraturstudie omsemiotiska resursers roll i samband med matematikområdet multiplikation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Nellie Karlsson; Nina Lundh; [2020]
    Nyckelord :Konkret material; semiotiska resurser; multiplikation; multiplikativt tänkande; konkret; abstrakt; teckenvärldar; intersemiotiska relationer.;

    Sammanfattning : Denna systematiska litteraturstudie inriktar sig på användandet av semiotiska resurser, som i detta arbete uttrycks i form av konkret material, vid beräkning av multiplikation i skolans lägre åldrar. Studiens syfte är att ta reda på de semiotiska resursers roll och funktion i förhållande till undervisning kring multiplikation. LÄS MER

  2. 12. Elever förståelse av kommutativitet : En litteraturstudie om elevers förståelse och användning av kommutativitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Matematikdidaktisk forskning

    Författare :Malin Jansson; Lisa Karlsson; [2019]
    Nyckelord :matematik; aritmetik; kommutativitet; räknelag och elev;

    Sammanfattning : Det finns olika områden inom matematik som är extra viktiga att elever behärskar. Aritmetik, som ofta definieras som räknelära, är ett sådant område och inom aritmetiken återfinns räknesätten: addition, subtraktion, multiplikation och division samt deras egenskaper. LÄS MER

  3. 13. Hur kan undervisning i multiplikation varieras? : En systematisk litteraturstudie om variation i multiplikationsundervisning för att främja elevers lärande i årskurs 3–6.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Sebastian Johansson; Linnéa Dahlquist; [2019]
    Nyckelord :Multiplikation; variation; lärande; undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : Svenska myndigheter menar att undervisning i multiplikation behöver varieras för att elever ska tillgodose sig kunskaper inom multiplikation. Den här systematiska litteraturstudien undersöker om och i så fall hur undervisningen kan varieras inom multiplikation för elever i årskurs 3–6. LÄS MER

  4. 14. Multiplikation och multiplikativt tänkande : En kvalitativ studie om matematiklärares syn på undervisning av multiplikation i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Malin Tengelin; Erika Ahlson; [2019]
    Nyckelord :Multiplikation; multiplikativt tänkande; utantillärande; procedurell förståelse; konceptuell förståelse;

    Sammanfattning : Multiplikation ingår i många delar av matematiken, vilket gör att goda kunskaper och förståelse för multiplikation ses vara av betydelse för eleverna. Samtidigt ses det inte helt oproblematiskt att lära in dessa kunskaper. LÄS MER

  5. 15. Automatisering av multiplikationstabeller : Effekter av en intervention i steg 3 för år 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Ida Carlén; [2019]
    Nyckelord :multiplikation; automatisering; RTI; intervention;

    Sammanfattning : Att automatisera innebär att kunskap lagras och lätt kan plockas fram ur långtidsminnet. Detta är viktigt när elever ska lösa komplexa matematiska uppgifter. Om eleven automatiserat t.ex. LÄS MER