Sökning: "multiplikationstabellen"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade ordet multiplikationstabellen.

  1. 1. Multiplikationstabellen och matematikångest - Finns det något samband mellan elevers grundläggande kunskaper i matematik och deras upplevelse av och känslor inför ämnet?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Moa Hammarberg; [2020]
    Nyckelord :Matematik; Automatisering; Gymnasieskolan; Diamant; AMAS;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt elevers kunskaper i multiplikationstabellen, deras nivåer av matematikångest samt ifall det finns något samband mellan dessa. Detta har studerats med hjälp av enkäter innehållande både multiplikationstest, frågor rörande matematikångest samt frågor rörande andra eventuellt påverkande faktorer såsom gymnasieprogram, kön, betyg och nivå av inlärd hjälplöshet. LÄS MER

  2. 2. Digitala spel eller penna och papper? : Ett undervisningsexperiment som jämför två metoder för träning av multiplikationstabellen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Nils Ådahl; Ivar Önnerfält; [2020]
    Nyckelord :Färdighetsträning; Multiplikationstabellen; Automatisering; Digitala hjälpmedel; Motivation.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att jämföra eventuell skillnad i effektivitet vad gäller metod för färdighetsträning av multiplikationstabellen. De metoder som undersökts är digitala spel respektive penna och papper. LÄS MER

  3. 3. Att undervisa i multiplikation i grundskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Agnes Lind Petersson; [2018-01-11]
    Nyckelord :Automatisera; multiplikationstabellen; digitala verktyg; varierad undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie är en kvalitativ studie som utförts med hjälp av sex semistrukturerade intervjuer som genomfördes med sex olika lågstadielärare. Syftet med denna studie var att undersöka lärares syn på undervisningen om multiplikation. LÄS MER

  4. 4. "Användas eller inte användas?" : - En kvalitativ studie om hur mellanstadielärare använder sig av resultaten från de nationella proven i matematik i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Caroline Svensson; Ida Robertsson; [2018]
    Nyckelord :Kritisk aspekt; lärandeobjekt; matematik; mellanstadielärare; nationella prov; svårigheter; variationsmönster; variationsteori; överlämningar.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur mellanstadielärare tar tillvara på de matematiska resultaten från de nationella proven i årskurs 3 samt undersöka vilka svårigheter som lärarna upplever att eleverna har baserat på provresultaten. Detta undersöks både utifrån fyra stycken intervjuer och resultaten från det nationella provet i matematik år 2014. LÄS MER

  5. 5. Multiplikationstabellen : En jämförelse mellan strategi- och repetitionsbaserad undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Jenny Svedbro; Elsa Gunnarsson; [2015]
    Nyckelord :multiplication table strategies drill automaticity errors; multiplikationstabellen strategier repetition utantillkunskap felsvar;

    Sammanfattning : Undervisning om multiplikationstabellen består främst av lärande genom repetition eller strategi. Syftet med litteraturstudien är att utifrån forskning undersöka och jämföra inlärning av multiplikationstabellen genom strategi- och repetitionsbaserad undervisning. Studien avgränsas till elever i årskurs 1 till 6. LÄS MER