Sökning: "multiplikationsundervisning"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet multiplikationsundervisning.

  1. 1. Elevers användning av representationsformer i multiplikationsundervisning : En litteraturstudie om representationsformer i multiplikationsundervisning och hur växling mellan dessa gynnar elevers förståelse för multiplikation.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Frida Mattsson; Karolina Ungurjanovic; [2021]
    Nyckelord :representationer; multiplikation; växling; årskurs f-3;

    Sammanfattning : Matematik ses vara ett av skolans viktigaste ämnen och därmed krävs goda kunskaper för att människan ska förstå och ges möjligheter att förstå samhället vi lever i. Elever behöver se samband mellan begrepp och matematiska symboler för att utveckla en djupare förståelse för matematik. LÄS MER

  2. 2. Hur kan undervisning i multiplikation varieras? : En systematisk litteraturstudie om variation i multiplikationsundervisning för att främja elevers lärande i årskurs 3–6.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Sebastian Johansson; Linnéa Dahlquist; [2019]
    Nyckelord :Multiplikation; variation; lärande; undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : Svenska myndigheter menar att undervisning i multiplikation behöver varieras för att elever ska tillgodose sig kunskaper inom multiplikation. Den här systematiska litteraturstudien undersöker om och i så fall hur undervisningen kan varieras inom multiplikation för elever i årskurs 3–6. LÄS MER

  3. 3. Spelifiering : - En intervjustudie om elevers uppfattningar om en spelifierad multiplikationsundervisning

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Adam Berglund; Filip Lann; [2019]
    Nyckelord :Spelifiering; Motivation; Spelbaserat lärande; Tabellundervisning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att genom en intervjubaserad empirisk undersökning undersöka elever i årkurs 6 uppfattningar om en spelifierad undervisning inom det matematiska området tabellundervisning. Studien undersöker även om spelifiering kan ha en betydelse för elevers inre respektive yttre motivation. LÄS MER

  4. 4. Att undervisa om multiplikation i grundskolans tidigare år : Lärares tankar om introduktion, fortlöpande undervisning och tabellträning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Andréa Magnusson; [2015]
    Nyckelord :Multiplication; multiplication teaching; explanatory models; table training; automaticity; Multiplikation; multiplikationsundervisning; förklaringsmodeller; tabellträning; automatisering;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa hur lärare beskriver sin undervisning av multiplikation i årskurs 1−3 och årskurs 4−6 när det kommer till introduktion, fortlöpande undervisning och tabellträning. Kvalitativa intervjuer med sex lärare har genomförts för att undersöka vilka mål de intervjuade lärarna har med sin multiplikationsundervisning samt hur lärarna beskriver innehållet i sin multiplikationsundervisning. LÄS MER