Sökning: "municipal music and arts school"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden municipal music and arts school.

  1. 1. Att ställa om till distansundervisning : Lärdomar för framtiden?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Sophia Engström; [2022]
    Nyckelord :online teaching; learning; municipal music and arts school; music teacher; interview; sociocultural perspective; covid-19; distansundervisning; lärdomar; kulturskola; musiklärare; intervju; sociokulturellt perspektiv; covid-19;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att ta reda på vad musiklärare på kulturskolor, utan tidigare erfarenhet av distansundervisning, har dragit för lärdomar av att undervisa på distans under pandemin covid-19. Dessutom undersöks på vilka sätt lärare kan tänka sig att undervisa på distans i framtiden samt vilka råd de vill ge till andra som ska ställa om till distans- undervisning. LÄS MER

  2. 2. Genre - Som man bäddar får man ligga : En kvalitativ intervjustudie med sånglärare på kulturskolan och deras relation till genrer i och utanför klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Julia Nylander; [2022]
    Nyckelord :singing; genre breadth; municipal school of arts; interviews; socio cultural perspective  ; sång; genrebreddning; kulturskola; intervjuer; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa arbetet med genrebreddning inom sångundervisning på kulturskola och identifiera vilken betydelse sånglärares utbildning och musikaliska bakgrund har för elevers möjligheter att få sjunga olika genrer. Forskningsfrågorna är följande: Vilka möjliga mönster finns mellan lärares undervisning och deras egna genreintresse, musikaliska identitet och utbildning? Hur talar sånglärare på kulturskolan om sitt arbete med genrebreddning? Tidigare forskning om ämnet visar starka kopplingar mellan genre och identitet, samt att undervisningen påverkas av lärarens musikaliska bakgrund. LÄS MER

  3. 3. Digitala verktyg i kulturskolan – En studie om tvärflöjtslärares användning av digitala verktyg i sin undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Sofia Rimborg; [2020]
    Nyckelord :covid-19; digitala verktyg; digitalisering; musikpedagogik; kulturskola; tvärflöjt; utbildningsvetenskap; digitalisation; digital tools; educational science; music education; the Municipal School of Arts and Music; the flute; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Digitaliseringen i den obligatoriska skolan och samhället är ett faktum. Regeringen beslutade 2017 om en digitaliseringsstrategi för Sverige och prioriterade där skolväsendet som ett av nyckelområdena. LÄS MER

  4. 4. Debatten om Debaser : En undersökning om beslutsfattande i kulturpolitiken

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap

    Författare :Veronica Mattsson; [2017]
    Nyckelord :Debaser; cultural politics; live music; decision-making;

    Sammanfattning : In the beginning of 2016 the politicians in the city of Stockholm made a decision to renovate the city's civic hall. The building accommodated, among a variety of businesses, a public arts school and a library. LÄS MER

  5. 5. Strategier för gruppundervisning i sång : observationsstudie av sångundervisning på kulturskola och gymnasium

    Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Maria Lindberg; [2016]
    Nyckelord :singing; voice coaching; teaching strategies; mediating tools; cultural tools; cultural psychology; multimodality; pedagogy; teaching groups; distributed knowledge; sång; gruppundervisning; undervisningsstrategier; medierande verktyg; kulturpsykologi; multimodalitet; individanpassning; strategier; pedagogik; distribuerad kunskap;

    Sammanfattning : The study examines strategies used by voice coaches in small groups and how they apply cultural-mediating tools. The analysis is primarily based on Hultberg’s theory of cultural-psychological model of musical learning by making music (2009). LÄS MER