Sökning: "muntlig framställning skola svenska"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden muntlig framställning skola svenska.
1. Kan jag bli godkänd i svenska om jag är tyst eller talängslig? : En kvalitativ studie om hur lärare stöttar tysta eller talängsliga elever så de kan nå de muntliga målen i svenska
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språketSammanfattning : Syftet med denna studie är att öka kunskapen om hur lärare arbetar stöttande med de tysta och talängsliga eleverna så att de kan nå de muntliga målen i svenska på gymnasieskolan. Frågeställningarna som används för att besvara syftet är tre stycken. Den första frågar hur lärare hittar de tysta och talängsliga eleverna i en klass. LÄS MER
2. Talängslan vid muntliga framställningar i skolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : I dagens skola är det mycket som har förändrats jämfört med förut. Eleverna ska vara mer delaktiga och ta mer eget ansvar, de ska även kunna föra fram sin talan och behärska att tala inför andra. Det är inte alltid det lättaste speciellt inte när man är en talängslig person som inte gillar att vara i centrum. LÄS MER
3. Att närma sig Afrika – hur man kan skapa en nyanserad bild i klassrummet
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : SammanfattningBilden som ges av Afrika i skolan och i media är inte så mångsidig som den kunde vara. Syftet med denna uppsatsär att visa att man genom ämnesöverskridande projektarbete på ett samhällvetenskapligt program kan ge ennyanserad och rättvis bild av Afrika. LÄS MER
4. Formell bedömning av muntlig framställning - En undersökning av bedömning i Svenska och Engelska
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : SammanfattningSyftet med den här uppsatsen var att ta reda på hur bedömning av muntlig framställning sker inom ämnenaEngelska och Svenska i dagens gymnasieskolor. Fyra intervjuer har genomförts med gymnasielärare somundervisar i dessa ämnen. LÄS MER