Sökning: "muntlig framställning uppsats"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden muntlig framställning uppsats.

  1. 1. Muntlig framställning och talängslan hos elever - hur arbetar gymnasielärare med detta?

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Petra Jörnelind; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Ämnet för uppsatsen är muntlig framställning och talängslan. Syftet med denna uppsats är att undersöka hur verksamma lärare arbetar med muntlig framställning och vilka strategier lärare i ämnet svenska på gymnasienivå använder sig av då de möter elever med talängslan. LÄS MER

  2. 2. ”Hjärtat slår och det känns som dom håller på att dö eller svimma” : en kvalitativ studie av hur lärare kan arbeta med talrädsla vid muntliga framställningar i svenskämnet i gymnasieskolan

    Master-uppsats, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

    Författare :Michelle Wandegren; Zenita Stokland; [2019]
    Nyckelord :talrädsla; talängslan; retorik; muntlig framställning; svenska språket; gymnasieskolan; svenskundervisning; language anxiety; rhetoric; presentation; Swedish language; upper secondary school; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : I denna uppsats står rädsla för att tala i fokus. Talrädsla belyses med retorikämnet som grund, och studien tar avstamp i den svenska gymnasieskolan. Syftet med studien är att ta fram ett handfast material för hur svensklärare på gymnasieskolan kan arbeta med talrädda elever. LÄS MER

  3. 3. Jag kan hålla tal : En studie av hur muntlig framställning upplevs ur ett lärar- och elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Rawyda Kalifa; [2018]
    Nyckelord :muntlig framställning; nervositet; talängslan; retorik; lärar- elevperspektiv; klassrumsklimat; återkoppling;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka några gymnasieelevers erfarenheter av muntlig framställning i svenskämnet. Studien undersöker även hur läraren arbetar med elevers muntliga framställning. Detta undersöktes med hjälp av elev- och lärarintervjuer. LÄS MER

  4. 4. Muntlig framställning i klassrummet : En studie av lärares arbetssätt på låg- och mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Caroline Rabacke; [2015]
    Nyckelord :Oral presentation; orality; storytelling; speech; classroom climate; feedback; rhetorical work process; Muntlig framställning; muntlighet; berättande; tal; klassrumsklimat; respons; återkoppling; retoriska arbetsprocessen;

    Sammanfattning : Syftet med detta självständiga arbete är att beskriva hur åtta lärare arbetar med elevers muntliga framställning. Arbetets fokus är att belysa vilka metoder och strategier dessa lärare använder, för att vägleda och stötta eleverna i processen kring muntlig framställning. LÄS MER

  5. 5. Den retoriska arbetsprocessen : I ett teoretiskt och i ett didaktiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Avdelningen för svenska och litteratur; Filosofiska fakulteten

    Författare :Sanna Woxström; [2013]
    Nyckelord :retorik; den retoriska arbetsprocessen; muntlighet; skrivande; undervisning;

    Sammanfattning : Kunskaper i retorik ses som en viktig resurs i dagens samhälle och i och med att de nya ämnesplanerna togs i bruk hösten 2011 fördes begreppet ”den retoriska arbetsprocessen” in i kurserna i svenska på gymnasiet. Eleverna ska numera kunna använda denna process som stöd vid skriftlig och muntlig framställning. LÄS MER