Sökning: "muntlig framställning"
Visar resultat 11 - 15 av 87 uppsatser innehållade orden muntlig framställning.
11. Morfologiskt processande i talad och skriven produktion : En explorativ studie om sambanden mellan morfologiska pauser, revideringar och fel i högstadieelevers muntliga och skriftliga produktioner
Magister-uppsats, Umeå universitet/LogopediSammanfattning : Bakgrund Morfologisk kunskap har visats gynna läsutvecklingen vilket lett till ökat forskningsintresse för hur morfologisk träning och medvetandegörande kan främja läsförmågan, framförallt bland elever med läs- och skrivsvårigheter. Hur morfologisk kunskap ter sig i typisk språkproduktion och huruvida morfologiska skillnader finns beroende på om produktionen utgörs av tal eller skrift är däremot mindre beforskat. LÄS MER
12. "Har du koll på läget nu?" : En intervjustudie om svensklärares förberedelsearbete inför muntlig framställning i årskurs 3 och 4
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Studiens syfte är att jämföra sex grundskollärares förberedelsearbete inför muntlig framställning i svenskämnet. Studien tar sin teoretiska utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet på lärande, där begreppen proximal utvecklingszon och stöttning är centrala. LÄS MER
13. ”Många elever tycker det är väldigt jobbigt även om de inte är talrädda” En intervjustudie om lärares perspektiv på gymnasieelevers talrädsla samt på muntlig framställning i förhållande till demokratiuppdraget
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Svenska; Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättningSammanfattning : Ur ett demokratiskt perspektiv är muntlig framställning viktigt eftersom förmågan att göra sin röst hörd är såväl en rättighet som en skyldighet i ett demokratiskt samhälle. Dessutom är muntlig framställning ett krav för att elever i gymnasiet ska bli godkända i svenska. LÄS MER
14. Elevers upplevelser av muntliga framställningar i svenskämnet : En kvalitativ studie om elevers rädsla att tala inför klassen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka gymnasieelevers upplevelser av muntliga framställningar i svenskämnet. Till stöd användes kvalitativa forskningsintervjuer med åtta elever. LÄS MER
15. Lärares uppfattningar kring elevers talrädsla och talängslan – samt deras strategier för att främja elevernas muntliga framställning i engelskämnet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Tidigare forskning, nationell såväl som internationell visar att det finns elever i olika utbildningsnivåer som upplever talrädsla och talängslan i engelskundervisningen. För att kunna förstå detta fenomen och förbättra arbetet med att ge eleverna välfungerande strategier är det därför viktigt att ta reda på lärares uppfattningar kring elevers talängslan och talrädsla och hur de väljer att arbeta för att främja elevernas attityder, känslor, inställning och förmåga till muntlig framställning. LÄS MER