Sökning: "muntlig interaktion"

Visar resultat 11 - 15 av 85 uppsatser innehållade orden muntlig interaktion.

  1. 11. ”Jag älskar ju när man sitter i matsalen” - Arbetssätt och strategier för att utveckla den muntliga kommunikativa förmågan hos tysta elever i årskurs F-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Mikaela Hjerpe; [2022]
    Nyckelord :grundskola; interaktion; kommunikativa förmågan; tysta elever;

    Sammanfattning : I skolan finns tysta elever i nästan alla klassrum, men forskningen i ämnet är begränsad. Syftet med arbetet var att undersöka hur lärare arbetade för att utveckla tysta elevers muntliga kommunikativa förmåga i svenska i årskurserna F-6. LÄS MER

  2. 12. "När vi fick bygga ett vattentorn själva, förstod jag hur det fungerade" : Elevers förståelse för tekniska system stärks genom praktiskt arbete i grupp.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Linnea Håkansson; Kristin Nilsson; [2022]
    Nyckelord :The subject of technology; technical systems; water tower; oral interaction; zone of proximal development ZPD .; Tekniska system; praktiskt arbete; vattentorn; muntlig interaktion; proximal utveckling.;

    Sammanfattning : According to The Swedish Schools Inspectorate’s (2014) quality review, technology subject is all too often characterized by practical work that does not illustrate the theory. In this study, the theory is used to describe the practical work in technology teaching. LÄS MER

  3. 13. Kooperativt lärande & elevers muntliga förmågor i skolämnet svenska : En kvalitativ intervjustudie om hur lärare arbetar med kooperativt lärande för att utveckla elevers muntliga förmågor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Laila Houssami El Halabi; Iman Bel Haj; [2022]
    Nyckelord :Kooperativt lärande; positivt ömsesidigt beroende; samspel; samarbete; muntlig förmåga; sociokulturella perspektivet; par- och grupparbete; F–3; delaktighet;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur verksamma grundskolelärare F-3 arbetar med att utveckla elevers muntliga förmågor i skolämnet svenska utifrån kooperativt lärande. Kooperativt lärande, KL, är ett förhållningssätt som innebär att lärandet sker genom samarbete och i samspel med andra elever. LÄS MER

  4. 14. En lärares undervisning i muntlig argumentation under Covid-19 pandemin : En studie av muntlig argumentationsundervisning med en begränsad tillgång av interaktion

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Cia Strandsten; [2022]
    Nyckelord :Distansundervisning; Klassrumsundervisning; Muntlig argumentation; Pandemi;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka konsekvenser en pandemiinitierad (covid-19)distansundervisning i muntlig argumentation har medfört i en årskurs 3 klass på gymnasiet. Det är en kvalitativ undersökning som har genomförts med en lärarintervju, fyra elevintervjuer och två observationer för att komplettera varandra. LÄS MER

  5. 15. Samtala eller bara tala? : – en analys av ett kommersiellt läromedel för engelskundervisning i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Nicklas Andersson; Gustav Gutenberg; [2022]
    Nyckelord :Läromedel; kommunikativ språkförmåga; engelskundervisning; kommunikativa kompetenser; muntlig interaktion och produktion; läromedelsanalys; kursplan;

    Sammanfattning : The availability of teaching materials for grades 4–6 is today extensive and is characterized by many different actors who strive to sell their teaching materials. The current teaching materials used in different schools and in different classes affect both students' learning and the teachers' professional practice. LÄS MER