Sökning: "muntlig interaktion"

Visar resultat 16 - 20 av 85 uppsatser innehållade orden muntlig interaktion.

  1. 16. ”Jag älskar ju när man sitter i matsalen” - Arbetssätt och strategier för att utveckla den muntliga kommunikativa förmågan hos tysta elever i årskurs F-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Sara Jernberg; [2022]
    Nyckelord :: grundskola; interaktion; kommunikativa förmågan; tysta elever;

    Sammanfattning : I skolan finns tysta elever i nästan alla klassrum, men forskningen i ämnet är begränsad. Syftet med arbetet var att undersöka hur lärare arbetade för att utveckla tysta elevers muntliga kommunikativa förmåga i svenska i årskurserna F-6. LÄS MER

  2. 17. Den muntliga interaktionens betydelse för elevers läsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ina Frank; [2022]
    Nyckelord :Gemensam läsning; textsamtal; textrörlighet; muntlig interaktion; läsutveckling.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur svensklärare i F-3 resonerar om den muntliga interaktionens betydelse för elevers läsutveckling samt på vilka sätt lärarna använder sig av det muntliga i läsundervisningen. Studien grundar sig i teori som ser läsning som något som utvecklas i en meningsfull och social kontext. LÄS MER

  3. 18. Muntlig kommunikation inom ämnet matematik : En kvantitativ innehållsanalys av tre läroböcker ämnade för matematikundervisning i årskurs 4

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Mikaela Lundberg; [2022]
    Nyckelord :Lärarhandledning; Läromedelsanalys; Lärobok; Muntlig kommunikationsuppgift; Samarbete;

    Sammanfattning : Kommunikationsförmåga inom ämnet matematik beskrivs enligt Skolverket som förmågan att använda matematikens uttrycksformer för att samtala om och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser. Muntlig kommunikation är centralt då lärande sker i samspel, och därmed utgör interaktion en viktig aspekt för att elever ska kunna delta aktivt i sitt lärande. LÄS MER

  4. 19. Lärares uppfattning om kooperativt lärande i spårkligt heterogena klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Madeleine Strand; Emma Åsälv; [2022]
    Nyckelord :Andraspråkselever; dialogisk undervisning; gruppinteraktion; kooperativt lärande; kooperativa lärandemetoder; kooperativa strukturer; språkutveckling; svenska som andrasrpåk;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur yrkesverksamma lärare i årskurserna F-3 upplever fördelar respektive begränsningar i arbetet med kooperativa lärandemetoder och hur lärare legitimerar användningen av kooperativa lärandemetoder i språkutvecklande syfte hos elever med svenska som andraspråk i språkligt heterogena klassrum. Teoretiska perspektiv som används är dialogisk undervisning, muntlig interaktion ur ett andraspråksperspektiv, kooperativt lärande och kooperativa strukturer. LÄS MER

  5. 20. Nätbaserad undervisning : För- och nackdelar i andraspråksundervisning ur elevperspektiv på en SFI C-kurs

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Ana Begenisic; [2022]
    Nyckelord :SFI C-elever; lärplattform; svenska för invandrare; distansundervisning; lärarrespons;

    Sammanfattning : Sverige står idag inför en stor digitaliseringsutmaning med avseende på de stora samhällsförändringarna som skett runt om i världen på grund av coronapandemin. Sedan mars 2020 har vuxenutbildningen och SFI organiserats om till distansundervisning. LÄS MER