Sökning: "muntlig kommunikation"

Visar resultat 16 - 20 av 314 uppsatser innehållade orden muntlig kommunikation.

  1. 16. Konsten att kommunicera matematik : En studie av lärares muntliga helgruppskommunikation i årskurs 1

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Axel Berggren; Sofie Clewebrink; [2023]
    Nyckelord :kommunikation; matematik; lärare; årskurs 1;

    Sammanfattning : Lärares muntliga helgruppskommunikation spelar en viktig roll för elevers lärande i matematik. Trots detta präglas matematikundervisningen i Sverige av enskilt arbete och lågkvalitativa matematiska samtal (Skolinspektionen, 2009, 2020). LÄS MER

  2. 17. Leken i spanskundervisning : En studie av leken som undervisningsmetod i spanska som moderna språk på grundskolan åk 7–9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Beatriz Tremearne; [2023]
    Nyckelord :Interaktiv; lek; lust att lära; motivation; variation; språklek;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att examinera spansklärares arbetssätt och resonemang kring lekens roll i lärande av spanska som moderna språk i undervisning på grundskolenivå. De två centrala frågeställningar som undersöks i denna studie relaterar till användningen av leken som inlärningsmetod i klassrummet och lärarnas åsikter om denna undervisningsmetod. LÄS MER

  3. 18. ”En vibration av att någonting inte lirar riktigt och att man behöver en liten…knuff.” : Centrala begrepp i Läsa, skriva, räkna - garantin.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Cecilia Wiberg; Madeleine Oljemark; [2023]
    Nyckelord :Läsa; skriva; räkna - en garanti; lågstadiet; stödinsatser; intervjuer; bedömningsstöd;

    Sammanfattning : Sammanfattning Denna kvalitativa studie har en fenomenografisk ansats där vi avser att beskriva hur lärare och speciallärare uppfattar de centrala begreppen i Läsa, skriva, räkna garantin samt deras uppfattningar kring hur implementeringen genomförts. Samarbetet mellan lärare och speciallärare vid särskild bedömning av resultaten av de nationella proven i svenska i årskurs 3 har studerats. LÄS MER

  4. 19. Unga tankar om fotografi : Gymnasieelevers fotografiska vardag och delningskultur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Malin Lemker; [2023]
    Nyckelord :Fotografi; Digitalt fotografi; Analogt fotografi; Sociala medier; Delningskultur;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att generera förståelse för gymnasieelevers tankar om fotografi och hur de använder mediet i sin vardag, vilket medför möjlighet att använda aktuella praktiker i bildpedagogiskt syfte. Insamlingsmetod är intervjuer i två delstudier, delstudie ett är en enkätintervju där tio informanter deltagit. LÄS MER

  5. 20. Att skapa historia

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Martina Villegas Bengtsson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : History making is a research based project within the area of product design. It aimed to answer the question: How can oral history be preserved and displayed using product design? The purpose of preserving and displaying oral history is to contribute to the right of one's own history, as well as expanding the different perspectives of historical events that are otherwise dismissed. LÄS MER