Sökning: "muntlig kommunikation"

Visar resultat 6 - 10 av 314 uppsatser innehållade orden muntlig kommunikation.

  1. 6. Matematiskt språk i undervisningen : En undersökning av lärares faktiska användning av det matematiska språket under genomgångar i årskurs 4-6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Linda Andersson; Nathalie Roynezon; [2023]
    Nyckelord :Mathematical language; teachers’ use of language; oral communication; Matematiskt språk; Lärarens språkanvändning; Muntlig kommunikation;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat att det finns ett samband mellan elevers förståelse för det formella matematiska språket och deras färdigheter i ämnet. Det är därför nödvändigt att lärare använder och undervisar om det formella matematiska språket i sin kommunikation i klassrummet. LÄS MER

  2. 7. Sjuksköterskors erfarenhet av att förebygga trycksår inom slutenvården

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för vårdvetenskap

    Författare :Farhiyo Ibrahim Mohamud; Rahma Mohamad Adan; [2023]
    Nyckelord :Nurses; Experience; Pressure Ulcer; Prevention and Hospital; Sjuksköterskor; Erfarenhet; Trycksår; Prevention; Slutenvård.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Trycksår är en skada i huden eller närliggande vävnader som kan uppstå på grund av tryck. En journalgranskning utförd i Sverige mellan 2013 och 2019 redovisar de vanligaste vårdskador, där trycksår motsvarar cirka 8% av de rapporterade sjukhusförvärvade skadorna. LÄS MER

  3. 8. Språkliga utmaningar för arabisktalande andraspråksinlärare efter 8–9 års Sverigevistelse och eventuella faktorer bakom det.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Seham Kouria; [2023]
    Nyckelord :Nyckelord: Processbarhetsteori; interimspråket; andraspråksutveckling; målspråket; faktorer; arabiska och svenska.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka grammatiska strukturer som fortfarande våller problem för vuxna arabisktalande andraspråksinlärare efter 8-9 års vistelse i Sverige. Denna kvalitativa studie tillämpar processbarhetsteorin för att analysera muntlig produktion utifrån en bildserie. LÄS MER

  4. 9. Formativ bedömning i slöjd : En kvalitativ studie med utgångspunkt i slöjdlärares beskrivningar av sitt arbete med formativ bedömning av högstadieelevers förmågor vad gäller formgivning, framställning, idéutveckling och reflektion kring arbetsprocess och resultat

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Hanna Butler; [2023]
    Nyckelord :Formativ bedömning; återkoppling; lärande; slöjd;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att undersöka hur lärare i slöjdämnet beskriver sin erfarenhet av att arbeta med formativ bedömning när det gäller elevers förmåga att formge och framställa, förmåga att utveckla idéer samt förmåga att reflektera över arbetsprocesser och resultat. Studien bygger på semistrukturerade intervjuer med fem yrkesverksamma slöjdlärare som undervisar på högstadiet. LÄS MER

  5. 10. Räknas husdjur? : En interventionsstudie för ökat deltagande i matematiska gruppsamtal

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Karin Landin; Christina Hansson; [2023]
    Nyckelord :elever i särskilda utbildningsbehov i matematik SUM ; heterogena grupper; kooperativt lärande; bedömningsdiskurser; inkludering;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur stöttande strukturer kan möjliggöra deltagande i matematiska gruppsamtal för elever i SUM, särskilda utbildningsbehov i matematik, med begränsade ämneskunskaper. I kursplanerna för matematik ingår muntlig kommunikation som ett viktigt mål och medel trots detta sker utforskande samtal inte i tillräckligt hög grad på mellanstadiet. LÄS MER