Sökning: "muntliga övningar"
Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden muntliga övningar.
1. ”Viktigast att kunna prata. Lättare att skaffa vänner då.” : Nyanlända elevers upplevelser av undervisning på en mottagningsenhet
Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärandeSammanfattning : Studien har genom kvalitativa semi-strukturerade intervjuer studerat yngre nyanlända elevers upplevelser av undervisning och social tillhörighet. Studiens specifika syfte är att undersöka upplevelser av undervisning och social tillhörighet, hos nyanlända elever i årskurs 4–6, under deras tid i en förberedande klass på en mottagningsenhet. LÄS MER
2. Religionskunskapsundervisning med spelfilm som pedagogiskt verktyg. : En kvalitativ fallstudie om fem religionskunskapslärares ämnesdidaktiska val i etikundervisningen i gymnasieskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/ReligionsvetenskapSammanfattning : Spelfilm som medium är populärt och används allt oftare iundervisningssammanhang. Följande uppsats undersöker hur fem yrkesverksammagymnasielärare tillämpat spelfilm som pedagogiskt verktyg i etikundervisningen ireligionskunskap. Informanterna har valts ut utifrån sin profession ochämneserfarenhet. LÄS MER
3. Entreprenöriellt lärande i teknikundervisningen på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Enligt läroplanen för gymnasieskolan (Skolverket, 2011a) ses entreprenöriella förmågor och kompetenser som vägen framåt för att förbereda eleverna för de utmaningar som finns i dagens samhälle. Det utvecklar deras kreativitet, förmåga att ta initiativ och ansvar, samt stimulerar motivationen och engagemanget hos dem. LÄS MER
4. ”Det är lättare att prata om sånt man tycker om” : En fallstudie om en lärares undervisningsmetoder och elevernas motivation till att prata engelska
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa hur undervisningen i engelska kan utformas för att motivera eleverna att kommunicera, vilket därmed främjar utvecklingen av deras muntliga förmåga. Elever ska under sin grundskoletid utveckla en språklig säkerhet och undervisningens huvudsakliga syfte är att ge dem förutsättningar att utveckla en kommunikativ kompetens med fokus på begriplighet, så att de kan göra sig förstådda på engelska i olika sammanhang. LÄS MER
5. Stå stadigt, tala tydligt och titta på publiken : - En kvalitativ textanalys av kunskapskraven i “muntlig redogörelse” i läromedel för årskurs 4-6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Den orosfyllda inställningen till att ställa sig och redovisa inför klassen är något som många elever delar. Vi ville med denna uppsats undersöka hur dagens elever får öva på de muntliga färdigheter som de senare ska examineras i. LÄS MER