Sökning: "muntliga framställning i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden muntliga framställning i skolan.

  1. 1. Att väcka talet : Lärares strategier för att hjälpa grundskoleelever med talängslan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Amanda Füreder; [2023]
    Nyckelord :Talängslan; Lärares strategier; Muntlig framställning; Formativ bedömning; Grundskolan;

    Sammanfattning : Idag ställer både skolan och samhället höga krav på elevers och medborgares muntliga förmåga. Dessa krav kan bli en utmaning för lärare till talängsliga mellanstadieelever då det saknas allmänna strategier och riktlinjer att ta del av. LÄS MER

  2. 2. Talängslan i samband med muntliga framställningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lejla Velic; Sorin Khadida; [2021]
    Nyckelord :muntlig framställning; talängslan; arbetsmetoder;

    Sammanfattning : Muntlighet och förmågan att hålla i muntliga framställningar är en av de centrala delarna i svenskundervisningen på gymnasieskolan. Talängslan är nära förknippat med muntlighet och kan vara ett hinder för elever i samband med muntliga framställningar. LÄS MER

  3. 3. Att tala är silver - att lyssna är guld : 100 lärares syn på talängslan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Anna Andersson; Emma Kristiansen; [2021]
    Nyckelord :Talängslan; talrädsla; klassrumsklimat; muntlig framställning; retorik; trygghet; stöttning; självkänsla; selektiv mutism;

    Sammanfattning : Muntliga framställningar har en relativt stor plats i Läroplanen (Lgr11, 2019) men trots det saknas det tydliga riktlinjer och verktyg för hur eleven ska få möjlighet att utvecklas till en god talare och lyssnare. Syftet med vår studie är att undersöka lärares arbetssätt vid muntliga framställningar samt att belysa begreppet talängslan. LÄS MER

  4. 4. Muntlig framställning i svenskundervisning : pojkar och flickors attityder

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anaam Alobaidi; Juliana Brito Moreira; Amina Dedovic; [2019]
    Nyckelord :muntlig framställning; könsskillnader; attityder; svenskundervisning; högstadiet;

    Sammanfattning : Inledning I skolans styrdokument lyfts muntlig framställning fram i svenskämnets centrala innehåll och utgör en väsentlig del av svenskundervisningen. Elever ska genomföra en betydande del av sin kunskapsredovisning genom olika former av muntliga presentationer i skolan. LÄS MER

  5. 5. Strukturerad drama i svenskundervisningen : Hur elever uttrycker sin muntliga framställning genom drama.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Josefin Dahlgren; Ida Petersson; [2018]
    Nyckelord :Muntlig framställning; Sociokulturellt perspektiv; Drama; Strukturerad drama; Svenskundervisning;

    Sammanfattning : Dagens samhälle ställer höga krav på den muntliga kompetensen vilket även speglar kursplanerna i skolan. För att utvecklas till skickliga talare krävs det att eleverna uppmuntras till att använda sitt tal. LÄS MER