Sökning: "muntliga matematiska resonemang"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden muntliga matematiska resonemang.

  1. 1. Muntlig matematisk kommunikation : En kvalitativ studie om muntlig feedbacks inverkan på elevers matematiska resonemangsförmåga

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Elias Stål; [2023]
    Nyckelord :Feedback; återkoppling; muntlig kommunikation; matematiska resonemang; matematik;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur muntlig feedback används inom matematikundervisning i årskurs 4–6 samt vilken inverkan den muntliga feedbacken har på elevernas matematiska resonemangsförmåga. Det har varit centralt i denna studie att jämföra vilken effekt den muntliga feedbacken har på elevernas resonemangsförmåga till följd av vilken feedbacknivå den riktas mot. LÄS MER

  2. 2. Ordförståelse och matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anette Olsson; [2022]
    Nyckelord :mathematics tasks; reading and word comprehension; begrepp; kontext; läsförståelse; matematiskt språk; ordförståelse;

    Sammanfattning : Problemområdet jag fokuserat på i detta examensarbete är elevernas bristande läs och ordförståelse inom matematiken. Denna problematik kan ses i den dagliga undervisningen i klassrummen och elevernas svårigheter med läs, begrepp oc hordförståelse inom matematiken kan försvåra elevernas matematiska utveckling. LÄS MER

  3. 3. Resonera mera – Lärares arbete med att stödja utvecklingen av elevernas muntliga resonemangsförmåga i matematiken åk 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Hanna Töverud; Josefine Strinnholm; [2021]
    Nyckelord :Matematiska förmågor; matematiska samtal; kommunikativa arbetssätt; styrdokument; måluppfyllelse;

    Sammanfattning : Undervisningen ska bidra till att utveckla elevens förmåga att föra och följa matematiska resonemang (Skolverket, 2019). Syftet med studien är att fördjupa förståelsen av hur lärare beskriver att de arbetar för att främja utvecklingen av elevernas muntliga resonemangsförmåga i årskurs 4-6. LÄS MER

  4. 4. Det är ju genom att sätta ord på någonting som du också skapar en egen större förståelse : en kvalitativ studie om muntlig matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Catharina Sidoli; Annie Fransson; [2021]
    Nyckelord :EPA; kooperativt lärande; matematik; mellanstadieelever; mellanstadielärare; muntlig matematik; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Ett av kunskapskraven i ”Läroplan för grundskolan, förskoleklass och fritidshemmet” (Lgr11, 2019) är att kunna uttrycka sig muntligt inom matematik. Skolinspektionens rapport år 2020 visade att flertalet av elever inte engagerade sig vid muntlig matematik. LÄS MER

  5. 5. Vilket stöd erbjuder lärarhandledningar? : En studie om lärarhandledningar med fokus på matematiska samtal och resonemang

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Lovisa Andersson; [2020]
    Nyckelord :Mathematical reasoning; Mathematical discussions; Teacher guides; Teacher support; Content analysis; Matematiska samtal; Matematiska resonemang; Lärarhandledningar; Lärares stöd; Innehållsanalys;

    Sammanfattning : Sedan Lgr11 infördes i skolan har förmågan att kommunicera och resonera i matematik genom samtal och diskussioner fått en ny plats i undervisningen. I kunskapskraven står det att ska elevernas förmåga att muntligt resonera och kommunicera i matematik ska bedömas i årskurs 6 vilket innebär att lärarna behöver ge eleverna möjlighet att träna dessa förmågor. LÄS MER