Sökning: "muntliga nationella engelska"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden muntliga nationella engelska.

  1. 1. Vad motiverar elever till att samtala på engelska i klassrummet?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Anna Hedin; Linda Svegard; [2019]
    Nyckelord :Andraspråk; Engelska; Motivation och Samtal;

    Sammanfattning : De senaste åren har resultat från nationella prov indikerat på att den muntliga förmågan inom engelska har avtagit. Syftet med denna kunskapsöversikt är att beskriva vad forskning säger om vad som får elever att utveckla sin muntliga kommunikation i engelska utifrån kommunikationens innehåll. LÄS MER

  2. 2. Dyslexi prov och extra anpassningar. En studie om hur elever med diagnos dyslexi upplever extra anpassningar vid skilda provsituationer

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lillemor Stenkil; [2017]
    Nyckelord :alternativa verktyg; dyslexi; extra anpassningar; nationella prov;

    Sammanfattning : SammanfattningHär följer en kort sammanfattning av de viktigaste elementen i mitt examensarbete. Syfte och frågeställningar: Syftet med denna studie är att bidra med kunskaper om hur elever med diagnosen F810, specifika läs- och skrivsvårigheter (dyslexi) i årskurs 9 upplever extra anpassningar, utifrån Skolverkets och logopeders rekommendationer, vid skilda provsituationer. LÄS MER

  3. 3. Engelskans plats i den svenska gymnasieskolan : En studie som granskar utvecklingen för engelska i läroplaner för gymnasieskolan, bedömningen av muntliga färdigheter och muntliga nationella prov i engelska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Sofia Söderström; [2015]
    Nyckelord :Kommunikativ kompetens; Styrdokument; Nationella kursprov; Språkdidaktik; Muntliga färdigheter; Betygskriterier; Kunskapskrav.;

    Sammanfattning : The Swedish school system has recently been going through some larger changes, but bigger reforms already started being made in the beginning of the 1990s when the normative grading scale was replaced by a criteria-based scale. This essay discusses and analyses the transformation of upper secondary education in Sweden. LÄS MER

  4. 4. "Man måste ju typ lära sig, annars går det inte" : World of Warcraft och lärande av engelska

    Kandidat-uppsats, Pedagogiskt arbete

    Författare :Johanna Astrén; [2010]
    Nyckelord :Andraspråksinlärning; Elevinflytande; Engelska; Fritidsengelska; Interaktion; MMORPG; Onlinespel; Språkdidaktik; World of Warcraft;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet har sin utgångspunkt i elevernas intresse av att spela onlinespelet Word of Warcraft (WoW) vilket har lett fram till en undersökning om spelets eventuella påverkan på elevernas färdigheter i engelska, och hur den i så fall ser ut. Eftersom spelet inte finns på svenska är de flesta spelarna beroende av sina färdigheter i engelska för att kunna förstå och göra sig förstådd i spelet. LÄS MER

  5. 5. Att tala är guld, om du Vågar och Kan ­ om lärares arbete med muntlig produktion i undervisningen

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Christin Backsten; Cecilia Torbjörnsson; [2008]
    Nyckelord :Muntlig framställning; talängslan; retorik; nation;

    Sammanfattning : SyfteSyftet med vår uppsats är att undersöka hur lärare hanterar elevers muntliga framställning, hurden rådande situationen hanteras av lärare i skolan samt hur lärare hanterar elever medtalängslan såväl som väldigt talföra elever.MetodVi har tagit utgångspunkt i de nationella proven i svenska och engelska där muntligframställning är ett obligatoriskt delprov, samt Lpf 94 som säger att alla lärare ska stärkaelevernas självförtroende, vilja och förmåga att lära och organisera arbetet så att eleven fårstöd i sin språk- och kommunikationsutveckling. LÄS MER