Sökning: "muntlighet språkutveckling"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden muntlighet språkutveckling.

  1. 1. Muntlig språkutveckling i klassrummet : Lärares uppfattningar och deras praktik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Sofia Ruuth; [2017]
    Nyckelord :Support; zone of proximal development; oral language development; Stöttning; proximal utvecklingszon; muntlighet språkutveckling;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate the opportunities for oral language development that teachers offer pupils during lessons in Swedish in grade 3. The following questions guided the study: how do teachers perceive that they offer the pupils opportunities for oral language development in their teaching and what possibilities for oral language development do teachers offer pupils? The methods used to answer the questions are interview and observation of two teachers in two different classrooms. LÄS MER

  2. 2. Tala är silver, därefter guld : En analys av kravprogressionen i muntliga nationella prov i svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Daniel Hugestam; [2014]
    Nyckelord :Grundskola; Gymnasieskola; nationella prov; svenskämnet; svenska; muntlighet; muntlig kommunikation; språklig utveckling; språkutveckling; autenticitet; språkligt register; språklig genre; språklig verksamhet; språklig roll; Anward; Gibbons; Palmér;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker genom diskursanalys kravprogressionen i muntliga nationella prov i svenska från årskurs 6 till gymnasiets kurs 3. För att uppnå detta genomförs analys av fyra nationella prov efter en analysmodell konstruerad med hjälp av tidigare etablerade teoretiska modeller för språkutveckling. LÄS MER

  3. 3. Gymnasieelevers uppfattning om sitt talande i och utanför klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Susanne Garcia; Jörgen Persson; [2008]
    Nyckelord :muntlighet; tala; gymnasiet; samtala; språk;

    Sammanfattning : Vi vill genom den genomförda undersökningen få en bild av hur elever ser på muntlighet, dels den som förekommer på lektionstid, dels den som förekommer på fritid. Som blivande lärare vill vi öka vår medvetenhet kring elevers syn på talets funktion och på eleverna som talare. LÄS MER