Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 70 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Se tapetblommorna : F–3-lärares syn på hur didaktiska val och klassrumsmiljö kan inkludera tystlåtna elever i klassrumssamtal
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Föreliggande empiriska studie syftar till att bidra med kunskap om hur lärares didaktiska val tillsammans med klassrumsmiljön kan ge tystlåtna elever i de tidiga skolåren förutsättningar att delta under samtal i svenskämnet. Med utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet genomfördes sju semistrukturerade intervjuer med lärare verksamma i årskurs 1–3. LÄS MER
2. Tidiga förhör som bevisning i brottmål
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitetSammanfattning : Samhället är ständigt under utveckling utifrån flertalet hänseenden. Tekniken utvecklas och moderniseras och skapar nya möjligheter på flertalet sätt. Bland annat skapas nya möjligheter till att effektivisera brottsutredningar samt det processrättsliga förfarandet. LÄS MER
3. Svenskämnets muntlighet och Den dolda läroplanen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Den här studien är en etnografisk studie som eftersöker svenskämnets muntlighet och den dolda läroplanen i muntlighet. Studien har observerat en undervisningsgrupp på 19 elever som läser svenska 1 på en gymnasieskola i norra Sverige. LÄS MER
4. Våga tala engelska : En litteraturstudie om talets betydelse, fördelar och utmaningar i ämnet engelska
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Den muntliga kommunikationen är viktig för elevers andraspråksutveckling i engelska. Elever behöver utveckla olika strategier för att samtala och skapa förståelse när ordförrådet inte räcker till. Forskningsöversikten har i syfte att undersöka den muntliga kommunikationens betydelse i engelskundervisningen. LÄS MER
5. Talängslan i gymnasieskolans svenskämne
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Det är inom ramen för skolans svenskämne centralt att få en bredare uppfattning om vad elever har för upplevelse av talängslan i samband med muntlighet. Syftet med denna uppsats är att analysera elevers upplevelse av talängslan i samband med muntlig framställning inom gymnasieskolans svenskämne. LÄS MER