Sökning: "muntligt berättande"

Visar resultat 21 - 25 av 58 uppsatser innehållade orden muntligt berättande.

  1. 21. Berättande som metod : Hur lärare använder sig av berättande inslag i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Frida Olsson; [2017]
    Nyckelord :Oral narration; Pedagogical tool; Narrative pedagogy; muntligt berättande; pedagogiskt verktyg; berättande pedagogik;

    Sammanfattning : This essay aims to study the teachers’ view of narratives and how they use narratives in their teaching. To chart this, I have conducted five interviews with active teachers in pre-school class to grade three. My ambition was to find out what teachers are telling, how they use narrative elements and their purpose. LÄS MER

  2. 22. Främjande av berättande i förskolan : En studie om förskollärares strategier för att främja berättande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Sara Sör; [2017]
    Nyckelord :Preschool; narration; oral narrative; strategies; learningobjects; variation theory; environments; material; Förskola; berättande; muntligt berättande; strategier; lärandeobjekt; variationsteori; miljöer; material;

    Sammanfattning : The purpose of my study was to find out what strategies educators use in preschool to promote narrative, both regarding the educators themselves and the children's narrative. This I wanted to find out by interviewing preschool teachers regarding how they feel that the preschool's activities and their actions promote the narrative, as well as the materials and environments used for this purpose. LÄS MER

  3. 23. Bedömning av elevers muntliga berättande : En kvalitativ intervjustudie av lärares bedömningspraktik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Marie Unosson; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bedömning av elevers lärande är ett sätt för lärare att utveckla sin egen undervisning och ett sätt att synliggöra förmågor och kunskaper. I kunskapskraven för årskurs 3 finner vi att eleven ska kunna berätta om vardagliga händelser och beskriva dessa så att innehållet tydligt framgår. LÄS MER

  4. 24. "Vi läser inte böcker, vi bara jobbar" : åtta kvinnor från fyra länder om sin syn på litteratur och läsning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sisela Rosén Ignatkova; [2016]
    Nyckelord :läsvanor; invandrarkvinnor; läskunnighet; biblioteksanvändare; muntligt berättande; högläsning; språkinlärning;

    Sammanfattning : The aim of this bachelor's thesis is to gain a deeper knowledge of attitudes towards and experiences of reading and literature among immigrant women of none-European origin living in Sweden. Qualitative semi-structured interviews were conducted with eight women from Afghanistan, Somalia, Eritrea and Thailand, two from each country. LÄS MER

  5. 25. "Jag gör en bok som är Alfons och pottan"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Louise Persson; Emma Fredriksson; [2016]
    Nyckelord :barnsamtal; dramaredskap; förskola; högläsning; literacy; muntligt berättande; sagoframställningar; sagopedagog;

    Sammanfattning : Vi har valt att lägga fokus på barn i förskolan eftersom vi pluggar till förskollärare. För oss har det framgått hur lite inslag det är av sagoberättande i förskolan och tillämpningen av dramaredskap som ett verktyg i berättandet. LÄS MER