Sökning: "muntligt sagoberättande"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden muntligt sagoberättande.

  1. 1. Samspel och strid : Skillnader mellan kooperativt och kompetitivt spel med lärandemål

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Karl Malm; [2020]
    Nyckelord :Brädspel; muntligt sagoberättande; kooperativt lärande; interaktivt lärande; chunking-teori;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks ett brädspel under utveckling. Innehållsmässigt bygger spelet på folklore och folkminne förlagt till delregionen Skaraborg. Med stöd av karta och resurskort berättar spelarna sagor. LÄS MER

  2. 2. Sagoberättandet i förskolan. : Hur sagan kan användas i förskolans verksamhet för att synliggöra samt stärka barn i sin språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jeanette Therese Ahlstedt; [2019]
    Nyckelord :saga; språkutveckling; förskola; barn; förskollärare;

    Sammanfattning : Bakgrund Studien belyser vikten av förskollärarnas betydelsefulla roll i förskolans verksamhet att ge barn förutsättningar att ta del av sagoberättande samt möjligöra för barn att möta litteratur på varierande sätt. Det ingår i förskolans uppdrag att stödja barns språklärande för att i framtiden ta del av samhället som är uppbyggt av kommunikationsformer som tecken, symboler, skrift samt bilder. LÄS MER

  3. 3. "Jag gör en bok som är Alfons och pottan"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Louise Persson; Emma Fredriksson; [2016]
    Nyckelord :barnsamtal; dramaredskap; förskola; högläsning; literacy; muntligt berättande; sagoframställningar; sagopedagog;

    Sammanfattning : Vi har valt att lägga fokus på barn i förskolan eftersom vi pluggar till förskollärare. För oss har det framgått hur lite inslag det är av sagoberättande i förskolan och tillämpningen av dramaredskap som ett verktyg i berättandet. LÄS MER

  4. 4. Sagan : sagans vara eller icke vara i barnens vardag

    Kandidat-uppsats, Lärarutbildningen

    Författare :Laila Vahlman Vestby; [2013]
    Nyckelord :Sagoberättande; Barn; Fantasi;

    Sammanfattning : Studien är en empirisk studie om sagans betydelse i barnens vardag. Jag har valt att arbeta utifrån kvalitativa metoder och syftet med arbetet är att få vetenskap om sagans betydelse i barnens vardag. Bakgrunden är en oro om att sagan håller på att försvinna från barnen i deras vardagsmiljö. LÄS MER

  5. 5. Muntligt sagoberättande i förskolan

    Kandidat-uppsats, Förskolepedagogisk forskning

    Författare :Elisabeth Claesson; Jennie Karlsson; [2012]
    Nyckelord :Muntligt sagoberättande; Sagor; Sociokulturellt perspektiv; Förskola;

    Sammanfattning : Förekommer muntligt sagoberättande i förskolans verksamhet, detta var en fråga vi reflekterade över innan vi påbörjade vår studie. Under vår förskollärarutbildning har vi reflekterat över att det inte är så vanligt med muntligt sagoberättande utan att det mest förekommande är att för-skolläraren läser ur en bok för barnen. LÄS MER