Sökning: "muntligt språk"

Visar resultat 1 - 5 av 65 uppsatser innehållade orden muntligt språk.

  1. 1. SPRÅKA PÅ SLÖJDISKA : Kvalitativ studie om multimodal språkutveckling inom slöjdämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :de Jesus Wang Soondely; Sanna Haverinen; [2024]
    Nyckelord :språkutveckling; slöjddidaktik; språkinriktad undervisning; multimodal kommunikation; slöjdiska;

    Sammanfattning : Examensarbetet Språka på slöjdiska adresserar bristen på forskning inom slöjdlärares språkutvecklande arbete och strävar efter att belysa kopplingen mellan språk och slöjdpraktik för att stötta elevers språkutveckling och lärande. Syftet med studien är att öka kunskap om hur man kan arbeta språkutvecklande inom slöjdämnet. LÄS MER

  2. 2. Genrepedagogiken som metod för språkinlärning i modersmålsundervisning: nya utmaningar i en modern svensk kontext

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Rawan Farouk Omar Albayati; Intsar Falah; [2023]
    Nyckelord :genrepedagogik; cirkelmodellen; scaffolding; den systematiskt funktionella grammatiken;

    Sammanfattning : Vi är två lärarstudenter med inriktning modersmål som läser den sista terminen på VALutbildningen. I vårt examensarbete kände vi båda att vi ville skriva om ett viktigt ämne som ger oss kunskaper i vår yrkesroll som modersmålslärare. LÄS MER

  3. 3. Speaking-based activities in L2 textbooks in lower secondary school

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Clara Wilson Sundström; [2023]
    Nyckelord :speaking proficiency; knowledge requirements; activities; textbooks;

    Sammanfattning : This research paper analyzes how different L2 textbooks in lower secondary school relateto speaking proficiency, in reference to the curriculum. It also investigates how thetextbooks approach speaking proficiency activities differently. LÄS MER

  4. 4. Teachers’ Beliefs on Oral Corrective Feedback for Young EFL Learners : Lärares uppfattningar om muntligt rättande feedback för unga elever i engelskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Diana Mokre; Arta Sheqi; [2023]
    Nyckelord :oral corrective feedback; feedback strategies; EFL; young learners; speaking; teacher beliefs;

    Sammanfattning : When supporting students’ language development, English as a Foreign Language (EFL) teachers use different scaffolding methods, such as Oral Corrective Feedback (OCF). This method’s purpose is to assist learners’ oral language skills, and there are various strategies that can be utilised in an input providing or output prompting manner. LÄS MER

  5. 5. Det muntliga anförandet i gymnasieskolan : En kvalitativ studie av elevers retoriska utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Ebba Hedlund; [2022]
    Nyckelord :Retorik; retoriska funktioner; muntligt anförande; språkutveckling; nationella prov;

    Sammanfattning : I följande studie undersöks gymnasieelevers retoriska utveckling mellan kurserna svenska 1 och svenska 3. Syftet med studien är att få en inblick i huruvida det sker en retorisk och språklig utveckling under gymnasieåren. LÄS MER