Sökning: "museum kunskap"
Visar resultat 1 - 5 av 57 uppsatser innehållade orden museum kunskap.
1. Bruka eller bevara : Att använda sig avmuseisamlingar för att trygga ett immateriellt kulturarv
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionenSammanfattning : Målet med denna uppsats var att undersöka huruvida Färgargårdssamlingen på Norrköpings stadsmuseum används och tillgängliggörs av museet samt om och hur samlingen brukas av olika intressegrupper. Undersökningens utgångspunkt var två receptböcker för växtfärgning. LÄS MER
2. En kanons värde : En undersökning av svårigheterna och nyttan med att bärga och förmedla senmedeltida kanoner på museum
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/KulturvårdSammanfattning : Marinarkeologiska föremål är en icke desto mera undersökt underkategori i museisamlingar. De skiljer sig frånandra typer av föremål i samlingar då de genom sin fyndplats är mera krävande. Det är också värt att etableravad föremålet har för värden efter utgrävningen. LÄS MER
3. Museer och kunskap : En informationsvetenskaplig studie av svenska museer
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABMSammanfattning : What are Swedish museums talking about, when they are talking about knowledge? Museums are often referred to as knowledge- or memory institutions, and at the core of most museums are the collections. Museum objects are documents or information carriers in their own right, but what is equally important, if not more important, is the knowledge and information about the objects and collections. LÄS MER
4. KULTURARV I KRIGETS TJÄNST : att skapa en gemensam svensk-ukrainsk historia på Armémuseum
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetikSammanfattning : Studien bidrar med kunskap om hur svåra kriser som krig kan aktivera och göra bruk av det förflutna. Undersökningen fokuseras på en pågående produktion av en utställning Korsvägar, som görs på Armémuseum och baseras på ett samarbete mellan statliga museer i Sverige och Ukraina. LÄS MER
5. Historiemedvetande i årskurs 4–6 : En studie i hur lärare främjar historiemedvetande genom användning av artefakter, museum och historiska platser
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : För att lärare ska kunna hjälpa eleverna att utveckla sitt historiemedvetande krävs det pedagogiska strategier. Vi vill därför undersöka vilka strategier lärare använder sig av i sin undervisning. LÄS MER