Sökning: "museum"

Visar resultat 6 - 10 av 1267 uppsatser innehållade ordet museum.

  1. 6. Vocal Requirements on the Swedish Labour Market : A cross-sectional descriptive survey study

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Urté Murauskaité; [2024]
    Nyckelord :vocal requirements; vocal demands; vocally demanding occupations; speaking time; work tasks; Standard for Swedish occupational classification; röstkrav; röstkrävande yrken; talartid; arbetsuppgifter; Standard för svensk yrkesklassificering;

    Sammanfattning : Det uppskattas att ungefär en tredjedel av arbetsmarknaden består av röstkrävande yrken, det vill säga yrken där rösten är ett viktigt och nödvändigt redskap för att utföra sitt arbete. Tidigare forskning har identifierat lärare, sångare och präster som yrken med röstkrävande arbetsuppgifter. LÄS MER

  2. 7. Konstens andlighet och digitaliseringens framsteg : En undersökning av hur den digitala upplevelsen skiljer sig från den fysiska upplevelsen av konst

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Elin Jonsson; [2024]
    Nyckelord :Art; Christian Norberg-Schultz; Walter Benjamin; culture; art museum;

    Sammanfattning : This essay's main topic is how the digitalization of art affects the experience. This was done by comparing a digitalized and a physical viewing of the art exhibit Katja of Sweden at Kristinehamns Konstmuseum. LÄS MER

  3. 8. Diversifying a Museum Collection and the Politics of Representation : A Mixed-Methods Approach to the Acquisition Policies and Implementation of Diversity Strategies at Stockholm's Moderna Museet in the 21st Century

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Jonas van Kappel; [2024]
    Nyckelord :Moderna Museet; museum collections; art acquisition policies; diversity discourse; gender representation; intersectionality; queer studies; performativity; art donations; mixed-methods; museology;

    Sammanfattning : Since 1958, Moderna Museet has housed Sweden’s largest collection of Swedish and international modern and contemporary art. This thesis examines the 21st-century collecting strategies and policy development of Moderna Museet, with a focus on diversity and representation, using intersectional theory and queer studies. LÄS MER

  4. 9. Bläckborttagning från ben med hjälp av geler En kvantitativ studie för bläckborttagning på björnbäcken och björnkranium från Naturhistoriska riksmuseet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvård

    Författare :Engla Nordin; [2023-11-07]
    Nyckelord :Conservation; reversibility; bones; FTIR; nanogels; hydrogels; ink.;

    Sammanfattning : This bachelor's thesis has investigated four different hydrogels loaded in different solvents efficiency to remove unknown ink from four pelvic bones and one skull from five bear individuals that belongs to The Swedish Museum of Natural History. The experimental part of the thesis consists of an FTIR analysis together with microscopy and macroscopy analysis of the ink on the bear skeletons, as well as some tests of different gel-solvent combinations on a moose skull. LÄS MER

  5. 10. Boksamtal och språkutveckling i förskolan - en kvalitativ studie med tre olika barnböcker

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anna Lönngren; LIsa Rignell; Liza Olofsson; [2023-10-19]
    Nyckelord :Förskola; boksamtal; barnböcker; språkutveckling; samspel;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur boksamtal och samspel kan bli ett verktyg för barns utveckling av språket. Våra forskningsfrågor är: Hur anser pedagoger att boksamtal/dialogisk läsning bidrar till barnens språkutveckling?, Hur upplever pedagoger att ikonotexten påverkar barns förståelse av en bok? och Ser vi någon skillnad i samspelet mellan barnen och förskolläraren om boken är en bilderbok jämfört med bildberättelse eller en illustrerad småbarnsbok? Studien är kvalitativ eftersom metoderna vi har använt är intervjuer med två förskollärare och sex videoobservationer av boksamtal förskollärarna har haft med en liten barngrupp. LÄS MER