Sökning: "music aesthetics"

Visar resultat 1 - 5 av 75 uppsatser innehållade orden music aesthetics.

  1. 1. Att pynta tiden : En studie om prästers och kyrkomusikers urval av musik i samband med kyrkliga förrättningar

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Olle Vahlgren; [2024]
    Nyckelord :Bourdieu; Eliade; taste; habitus; cultural capital; educational capital; field; illusio; hierophany; music; church; priest; organist; musician; room; selection; choice;

    Sammanfattning : This essay explores the way in which priests and church-musicians choose music for different ceremonies such as funerals, sunday service, baptism and weddings. The questions at issue regard how the clerks personal preferences, the Swedish Church’s cultural heritage and the attending community contributes to the musical choice at large. LÄS MER

  2. 2. Experiencing Lockrop : A phenomenological approach to contemporary practice of Swedish herding calls

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för musikvetenskap

    Författare :Elizabeth Carlyon; [2023]
    Nyckelord :herding calls; folk music; lockrop; forest; nature; ethnography; music; ethnomusicology; phenomenology; performance; well-being; performance anxiety; aesthetics; interview; participant-observation; autoethnography; kulning; Sweden; musical practice;

    Sammanfattning : The purpose of this master’s thesis is to gain knowledge and understand of contemporary lockrop(Swedish herding calls) practices from the perspectives of those who engage with it. It aims to dothis by paying close attention to the nuanced phenomenological aspects that may shape experiencewithin the moment in which practice occurs. LÄS MER

  3. 3. Humor i musikklassrummet : En diskursanalytisk studie om hur musiklärare använder humor som retorisk resurs

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Tove Paulin; [2023]
    Nyckelord :humor; the music classroom; discourse psychology; rhetorical resource; video- based observation; humor; musikklassrummet; diskurspsykologi; retorisk resurs; videoobservation;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att belysa hur humor används i musikklassrummet på estetiska programmet i gymnasiet. Förhoppningen är att bidra till en ökad medvetenhet och djupare förståelse för vilken roll humor spelar i samspelet mellan lärare och elever, hur det kan användas som retorisk resurs i musikundervisningen och diskutera vilken påverkan det har för elevernas förutsättningar för lärande. LÄS MER

  4. 4. “Judge my Spotify” : A user-centred design study exploring content creator mindsets, behaviours and motivations for music sharing on TikTok

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Adrian Bucka; [2023]
    Nyckelord :Content Analysis; Semi-structured Interviews; Motivation for Music Sharing; Content Creator Mindsets; Design Implications for Music Sharing on TikTok;

    Sammanfattning : The rise of TikTok has revolutionised our interaction with music on social media, altering how we discover and share songs. Artists recognise TikTok's potential as a launchpad for their careers, while music streaming platforms have embraced user-generated content and introduced features for incorporating music into online sharing. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares didaktiska perspektiv på musik som ämne och metod i förskolan : En förskole-didaktisk studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Kler Moo; Sebastian Wojahn; [2023]
    Nyckelord :didactics; preschool; music; teaching; aesthetics; subject; method; didaktik; förskollärare; förskola; musik; undervisning; estetik; uttrycksform; ämne; metod;

    Sammanfattning : Musik som estetisk uttrycksform kan användas som ämne och metod i förskolans undervisning. Vad? Hur? och Varför? musik ska användas som ämne eller metod i förskolan är upp till förskollärarna att avgöra. LÄS MER